Νέες λεπτομέρειες έρχονται στο φως για την υπόθεση της αιχμαλωσίας 10 Αμερικανών ναυτών από τους Ιρανούς. Από ότι φαίνεται το όλο ζήτημα, που παραλίγο να προκαλέσει διεθνή κρίση, προκλήθηκε από τεχνικά προβλήματα και προβλήματα επικοινωνιών. Οι 10 ναύτες φαίνεται πως δεν είχαν, επίσης, την κατάλληλη εκπαίδευση. Κανείς τους δεν είχε πλεύσει στον Περσικό Κόλπο, προηγουμένως, επί μικρού σκάφους και δεν ήταν εκπαιδευμένοι να διανύουν μεγάλες αποστάσεις σε σκάφη που άλλωστε είναι σχεδιασμένα να επιχειρούν σε παράκτιες αποστολές ή εντός ποταμών. Έτσι οι Ιρανοί αιχμαλώτισαν τους Αμερικανούς, ταπεινώνοντας το αμερικανικό Ναυτικό, με αποτέλεσμα να χρειαστεί η επέμβαση της αμερικανικής διπλωματίας για την απελευθέρωση των ναυτών. Τα ερωτηματικά που προκύπτουν, σχετικά με την ετοιμότητα των Αμερικανών ναυτών, αλλά και γενικά την ετοιμότητα του θεωρούμενου ως ισχυρότερου Ναυτικού του κόσμου σε μια ζωτικής σημασίας θαλάσσια οδό είναι πολλά. Το δε περιστατικό προκάλεσε πολιτική θύελλα στην Ουάσινγκτον. Το πόρισμα μιας αρχικής σχετικής έρευνας από τη διοίκηση του 5ου Στόλου κατατέθηκε πρόσφατα. Την ίδια ώρα ο επικεφαλής της επιτροπής Ενόπλων Δυνάμεων της Γερουσίας ζήτησε να υπάρξει πλήρης ενημέρωση του σώματος.
- Οι Αμερικανοί ναύτες που αιχμαλωτίσθηκαν από τους Ιρανούς ήταν εκπαιδευμένοι να επιχειρούν με ποτάμια σκάφη διοίκησης RCB, δηλαδή με μικρά, ταχέα σκάφη, σχεδιασμένα να μεταφέρουν άνδρες των Ειδικών Δυνάμεων, να περιπολούν σε παράκτιες περιοχές ή να συνοδεύουν μεγαλύτερα σκάφη.
- Οι ναύτες, υπό τη διοίκηση του υποπλοιάρχου Νάτκερ, ενημερώθηκαν για την συμμετοχή τους στην εν λόγω άσκηση μόλις 24 ώρες πριν και μόνο ένα από αυτά που διέθεταν ήταν διαθέσιμα. Οι ναύτες υποχρεώθηκαν να «καννιβαλίσουν» ένα από μη επιχειρησιακό σκάφος για να πάρουν τον κινητήρα του, ώστε να μπορέσουν να επιχειρήσουν με δύο σκάφη.
- Η αποστολή τους περιλάμβανε πλου 240 ν.μ. απόσταση διπλάσια, δηλαδή, από όσο είχαν εκπαιδευτεί. Επίσης τα δύο σκάφη όφειλαν να ανεφοδιαστούν, μεσοπέλαγα. Λόγω προβλήματος στα συστήματα επικοινωνιών τα σκάφη απέπλευσαν με καθυστέρηση τριών ωρών με αποτέλεσμα να υποχρεωθούν να εκτελέσουν ανεφοδιασμό σε καύσιμα, μεσοπέλαγα, εν πλήρη ημέρα.
- Τα πληρώματα είχαν ζητήσει να γίνει ανεφοδιασμός όταν ήταν ακόμα νύκτα, αλλά τα σκάφη δεν κατάφεραν να επικοινωνήσουν με το τάνκερ που θα τα ανεφοδίαζε και αντάλλασαν μηνύματα μέσω αμερικανικού κέντρου επικοινωνιών στην περιοχή. Καθώς όμως κινούντο προς το σημείο του ραντεβού που κλείστηκε μέσω τρίτου, εισήλθαν, κατά λάθος στα χωρικά ύδατα του Ιράν, δυτικά της νησίδας Φαρσί.
- Η προσπάθεια προσανατολισμού μέσω GPS δεν ευοδώθηκε, καθώς η συσκευή δεν κατέγραφε τη μικρή νησίδα. Η πορεία των δύο σκαφών καταγραφόταν αυτόματα, στο κέντρο επικοινωνιών κάθε 30 λεπτά. Αλλά για αγνώστους λόγους κάποιος δεν ειδοποίησε τα σκάφη ότι κινούντο σε λάθος κατεύθυνση.
- Πλέοντας με μεγάλη ταχύτητα, τα δύο αμερικανικά σκάφη, ίσως να μην συναντούσαν ιρανικά περιπολικά, όμως το ένα σκάφος παρουσίασε μηχανική βλάβη. Τότε εμφανίστηκαν δύο ιρανικά περιπολικά και οι Αμερικανοί αιχμαλωτίσθηκαν, όταν εμφανίστηκαν στην περιοχή άλλα δύο ιρανικά, με τους Αμερικανούς να προτιμούν να αποφύγουν την αιματοχυσία.
- Οι Ιρανοί δεν κακομεταχειρίστηκαν τους αιχμαλώτους, αν και τους κατέγραψαν στις κάμερες της ιρανικής τηλεόρασης. Το αμερικανικό κέντρο επικοινωνιών αντελήφθη ότι τα σκάφη είχαν εισέλθει σε ιρανικά ύδατα αργά και απέστειλε τρία πολεμικά σκάφη να τα βοηθήσουν, την ώρα που οι Αμερικανοί ναύτες ήταν ήδη αιχμάλωτοι.
- Μετά από διπλωματικές επαφές των υπουργών Εξωτερικών των δύο χωρών για την απελευθέρωση των αιχμαλώτων, ενημέρωσαν σχετικά τους αιχμαλώτους και κατέγραψαν έναν από αυτούς να κλαίει από χαρά.
- Ανακρίνοντας τον Νάτκερ οι Ιρανοί κατέγραψαν τον νεαρό Αμερικανό αξιωματικό να αναλαμβάνει την ευθύνη για το συμβάν και να ζητά συγνώμη. «Ήταν παρεξήγηση. Δεν θέλαμε να εισέλθουμε τα ιρανικά χωρικά ύδατα», είπε. Δεν είναι γνωστό αν η απολογία του Νάτκερ αποτελεί παραβίαση του αμερικανικού στρατιωτικού κανονισμού. Ωστόσο, αξιοποιήθηκε από τους συντηρητικούς Αμερικανούς πολιτικούς ως απόδειξη της υποχώρησης της κυβέρνησης Ομπάμα έναντι του Ιράν.
- Μετά την απελευθέρωση των ναυτών το Ναυτικό απέδωσε το συμβάν σε λάθος πλοήγησης των πληρωμάτων. Καθώς όμως όλο και περισσότερες λεπτομέρειες γίνονται γνωστές φαίνεται πως ευθύνες έχει και ο επικεφαλής των αμερικανικών δυνάμεων της περιοχής.
«Δεν αναζητούμε αποδιοπομπαίους τράγους. Στόχος της έρευνάς μας δεν είναι μόνο οι ναύτες, αλλά και η αλυσίδα διοίκησης των δυνάμεών μας, γενικότερα. Η απόδοση ευθυνών είναι σημαντική ώστε να διασφαλίσουμε πως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί ξανά», ανέφερε αξιωματούχος του Ναυτικού. Η υπόθεση έχει αφήσει αναπάντητα μια σειρά σοβαρών ερωτημάτων...
- το πρώτο αφορά την συντήρηση των σκαφών του Αμερικανικού ναυτικού,
- το δεύτερο την εκπαίδευση του προσωπικού,
- το τρίτο τον έλεγχο του πλου των σκαφών στα επικίνδυνα νερά του Περσικού.
Τα μέλη της Γερουσίας ζητούν από την κυβέρνηση Ομπάμα περισσότερα στοιχεία για το συμβάν. Το Πεντάγωνο υπόσχεται πως θα δώσει όλα τα στοιχεία στο σώμα, αλλά θέτει όρια στην ενημέρωση, επικαλούμενο λόγους απορρήτου, προκαλώντας την οργή Γερουσιαστών. Σε κάθε περίπτωση πάντως η ταπείνωση που υπέστη το ισχυρότερο Ναυτικό του κόσμου είναι ανεξίτηλη.
Dan De Luce, FOREIGN POLICY
http://www.defence-point.gr/news/?p=151421
- Οι Αμερικανοί ναύτες που αιχμαλωτίσθηκαν από τους Ιρανούς ήταν εκπαιδευμένοι να επιχειρούν με ποτάμια σκάφη διοίκησης RCB, δηλαδή με μικρά, ταχέα σκάφη, σχεδιασμένα να μεταφέρουν άνδρες των Ειδικών Δυνάμεων, να περιπολούν σε παράκτιες περιοχές ή να συνοδεύουν μεγαλύτερα σκάφη.
- Οι ναύτες, υπό τη διοίκηση του υποπλοιάρχου Νάτκερ, ενημερώθηκαν για την συμμετοχή τους στην εν λόγω άσκηση μόλις 24 ώρες πριν και μόνο ένα από αυτά που διέθεταν ήταν διαθέσιμα. Οι ναύτες υποχρεώθηκαν να «καννιβαλίσουν» ένα από μη επιχειρησιακό σκάφος για να πάρουν τον κινητήρα του, ώστε να μπορέσουν να επιχειρήσουν με δύο σκάφη.
- Η αποστολή τους περιλάμβανε πλου 240 ν.μ. απόσταση διπλάσια, δηλαδή, από όσο είχαν εκπαιδευτεί. Επίσης τα δύο σκάφη όφειλαν να ανεφοδιαστούν, μεσοπέλαγα. Λόγω προβλήματος στα συστήματα επικοινωνιών τα σκάφη απέπλευσαν με καθυστέρηση τριών ωρών με αποτέλεσμα να υποχρεωθούν να εκτελέσουν ανεφοδιασμό σε καύσιμα, μεσοπέλαγα, εν πλήρη ημέρα.
- Τα πληρώματα είχαν ζητήσει να γίνει ανεφοδιασμός όταν ήταν ακόμα νύκτα, αλλά τα σκάφη δεν κατάφεραν να επικοινωνήσουν με το τάνκερ που θα τα ανεφοδίαζε και αντάλλασαν μηνύματα μέσω αμερικανικού κέντρου επικοινωνιών στην περιοχή. Καθώς όμως κινούντο προς το σημείο του ραντεβού που κλείστηκε μέσω τρίτου, εισήλθαν, κατά λάθος στα χωρικά ύδατα του Ιράν, δυτικά της νησίδας Φαρσί.
- Η προσπάθεια προσανατολισμού μέσω GPS δεν ευοδώθηκε, καθώς η συσκευή δεν κατέγραφε τη μικρή νησίδα. Η πορεία των δύο σκαφών καταγραφόταν αυτόματα, στο κέντρο επικοινωνιών κάθε 30 λεπτά. Αλλά για αγνώστους λόγους κάποιος δεν ειδοποίησε τα σκάφη ότι κινούντο σε λάθος κατεύθυνση.
- Πλέοντας με μεγάλη ταχύτητα, τα δύο αμερικανικά σκάφη, ίσως να μην συναντούσαν ιρανικά περιπολικά, όμως το ένα σκάφος παρουσίασε μηχανική βλάβη. Τότε εμφανίστηκαν δύο ιρανικά περιπολικά και οι Αμερικανοί αιχμαλωτίσθηκαν, όταν εμφανίστηκαν στην περιοχή άλλα δύο ιρανικά, με τους Αμερικανούς να προτιμούν να αποφύγουν την αιματοχυσία.
- Οι Ιρανοί δεν κακομεταχειρίστηκαν τους αιχμαλώτους, αν και τους κατέγραψαν στις κάμερες της ιρανικής τηλεόρασης. Το αμερικανικό κέντρο επικοινωνιών αντελήφθη ότι τα σκάφη είχαν εισέλθει σε ιρανικά ύδατα αργά και απέστειλε τρία πολεμικά σκάφη να τα βοηθήσουν, την ώρα που οι Αμερικανοί ναύτες ήταν ήδη αιχμάλωτοι.
- Μετά από διπλωματικές επαφές των υπουργών Εξωτερικών των δύο χωρών για την απελευθέρωση των αιχμαλώτων, ενημέρωσαν σχετικά τους αιχμαλώτους και κατέγραψαν έναν από αυτούς να κλαίει από χαρά.
- Ανακρίνοντας τον Νάτκερ οι Ιρανοί κατέγραψαν τον νεαρό Αμερικανό αξιωματικό να αναλαμβάνει την ευθύνη για το συμβάν και να ζητά συγνώμη. «Ήταν παρεξήγηση. Δεν θέλαμε να εισέλθουμε τα ιρανικά χωρικά ύδατα», είπε. Δεν είναι γνωστό αν η απολογία του Νάτκερ αποτελεί παραβίαση του αμερικανικού στρατιωτικού κανονισμού. Ωστόσο, αξιοποιήθηκε από τους συντηρητικούς Αμερικανούς πολιτικούς ως απόδειξη της υποχώρησης της κυβέρνησης Ομπάμα έναντι του Ιράν.
- Μετά την απελευθέρωση των ναυτών το Ναυτικό απέδωσε το συμβάν σε λάθος πλοήγησης των πληρωμάτων. Καθώς όμως όλο και περισσότερες λεπτομέρειες γίνονται γνωστές φαίνεται πως ευθύνες έχει και ο επικεφαλής των αμερικανικών δυνάμεων της περιοχής.
«Δεν αναζητούμε αποδιοπομπαίους τράγους. Στόχος της έρευνάς μας δεν είναι μόνο οι ναύτες, αλλά και η αλυσίδα διοίκησης των δυνάμεών μας, γενικότερα. Η απόδοση ευθυνών είναι σημαντική ώστε να διασφαλίσουμε πως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί ξανά», ανέφερε αξιωματούχος του Ναυτικού. Η υπόθεση έχει αφήσει αναπάντητα μια σειρά σοβαρών ερωτημάτων...
- το πρώτο αφορά την συντήρηση των σκαφών του Αμερικανικού ναυτικού,
- το δεύτερο την εκπαίδευση του προσωπικού,
- το τρίτο τον έλεγχο του πλου των σκαφών στα επικίνδυνα νερά του Περσικού.
Τα μέλη της Γερουσίας ζητούν από την κυβέρνηση Ομπάμα περισσότερα στοιχεία για το συμβάν. Το Πεντάγωνο υπόσχεται πως θα δώσει όλα τα στοιχεία στο σώμα, αλλά θέτει όρια στην ενημέρωση, επικαλούμενο λόγους απορρήτου, προκαλώντας την οργή Γερουσιαστών. Σε κάθε περίπτωση πάντως η ταπείνωση που υπέστη το ισχυρότερο Ναυτικό του κόσμου είναι ανεξίτηλη.
Dan De Luce, FOREIGN POLICY
http://www.defence-point.gr/news/?p=151421
No comments :
Post a Comment