Το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών αποκτά αυτόματη πρόσβαση σε στοιχεία ελλήνων φορολογουμένων που διαμένουν ή δραστηριοποιούνται σε κράτη-μέλη της ΕΕ, ξεπερνώντας ακόμη και το εμπόδιο του τραπεζικού απορρήτου. Μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο με το οποίο ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο η Οδηγία 2011/16/ΕΕ του Συμβουλίου της 15ης Φεβρουαρίου 2011 σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας. Με την νέα νομοθεσία οι ελληνικές φορολογικές Αρχές θα μπορούν πλέον νόμιμα και μέσω ειδικά θεσμοθετημένης διαδικασίας να λαμβάνουν στοιχεία από τα κράτη-μέλη της ΕΕ για τα εισοδήματα, τις καταθέσεις, τα ακίνητα, τις επενδύσεις, τα μερίσματα, τους τόκους, αλλά και τους καταβεβλημένους φόρους ή επιστροφές φόρων ελλήνων φορολογουμένων, ομογενών ή φορολογουμένων υπηκόων άλλων κρατών και να τα αξιοποιούν κατά το δοκούν. Με το νομοσχέδιο προωθούνται ρυθμίσεις, η εφαρμογή των οποίων θα συμβάλει στην υιοθέτηση ενός ευρύτερου πλαισίου διοικητικής συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών, που θα διασφαλίσει την αποτελεσματική αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων της διαρκώς αυξανόμενης παγκοσμιοποίησης της εσωτερικής αγοράς και ιδίως αυτών της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής μέσω της ανταλλαγής πληροφοριών και άλλων προβλεπόμενων μέσων.
Από το πεδίο εφαρμογής της νέας Οδηγίας ρητώς εξαιρούνται ο φόρος προστιθέμενης αξίας, οι δασμοί, οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης που καλύπτονται από άλλη νομοθεσία της ΕΕ περί διοικητικής συνεργασίας μεταξύ κρατών μελών, οι υποχρεωτικές εισφορές κοινωνικής ασφάλισης πληρωτέες προς το κράτος μέλος ή μια διοικητική υποδιαίρεσή του ή προς τα ιδρύματα κοινωνικών ασφαλίσεων δημοσίου δικαίου. Με στόχο αφενός, την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών κατά το μέγιστο δυνατό βαθμό και ταυτόχρονα, τη μη κατάχρηση των δυνατοτήτων που παρέχει η διοικητική συνεργασία, στη νέα Οδηγία ρητώς αποτυπώνεται το κριτήριο της «εύλογης συνάφειας» των πληροφοριών που ανταλλάσσονται με την εφαρμογή και επιβολή της εγχώριας νομοθεσίας του κράτους μέλους ως προσδιοριστικός παράγοντας αυτών των πληροφοριών, προκειμένου τα κράτη μέλη να μην προβαίνουν σε «αλίευση πληροφοριών» που δεν σχετίζονται με τις φορολογικές υποθέσεις ενός φορολογούμενου. Αποβλέποντας στην έγκαιρη και συνεπώς, αποτελεσματική διοικητική συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών, οι διατάξεις της νέας Οδηγίας θεσπίζουν ειδικότερους κανόνες ανταλλαγής πληροφοριών, προβλέποντας προθεσμίες εντός των οποίων οι αρμόδιες αρχές των κρατών μελών οφείλουν να ενεργήσουν κατά την εφαρμογή της Οδηγίας.
Επιπλέον, εισάγεται για πρώτη φορά σε νομική πράξη του παράγωγου κοινοτικού δικαίου ρητή διάταξη σύμφωνα με την οποία αίρεται το τραπεζικό απόρρητο. Ειδικότερα, η λαμβάνουσα αρχή ενός κράτους μέλους δεν μπορεί να αρνηθεί την παροχή πληροφοριών αποκλειστικά και μόνο επειδή κάτοχος των πληροφοριών αυτών είναι τράπεζα, άλλο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος ή πρόσωπο που ενεργεί υπό την ιδιότητα του πράκτορα ή του διαχειριστή ή επειδή οι πληροφορίες αφορούν ιδιοκτησιακά συμφέροντα προσώπου. Τέλος, με τις διατάξεις της νέας Οδηγίας καθίσταται σαφέστερη η διαδικασία της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών, η οποία θεσπίζεται για ορισμένες κατηγορίες εισοδήματος και κεφαλαίου, ενώ ταυτόχρονα εισάγεται η δυνατότητα ενός κράτους μέλους να δηλώνει ότι δεν επιθυμεί να λαμβάνει κατ’ αυτόματο τρόπο πληροφορίες για τις προβλεπόμενες στην Οδηγία κατηγορίες εισοδήματος και κεφαλαίου.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Από το πεδίο εφαρμογής της νέας Οδηγίας ρητώς εξαιρούνται ο φόρος προστιθέμενης αξίας, οι δασμοί, οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης που καλύπτονται από άλλη νομοθεσία της ΕΕ περί διοικητικής συνεργασίας μεταξύ κρατών μελών, οι υποχρεωτικές εισφορές κοινωνικής ασφάλισης πληρωτέες προς το κράτος μέλος ή μια διοικητική υποδιαίρεσή του ή προς τα ιδρύματα κοινωνικών ασφαλίσεων δημοσίου δικαίου. Με στόχο αφενός, την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών κατά το μέγιστο δυνατό βαθμό και ταυτόχρονα, τη μη κατάχρηση των δυνατοτήτων που παρέχει η διοικητική συνεργασία, στη νέα Οδηγία ρητώς αποτυπώνεται το κριτήριο της «εύλογης συνάφειας» των πληροφοριών που ανταλλάσσονται με την εφαρμογή και επιβολή της εγχώριας νομοθεσίας του κράτους μέλους ως προσδιοριστικός παράγοντας αυτών των πληροφοριών, προκειμένου τα κράτη μέλη να μην προβαίνουν σε «αλίευση πληροφοριών» που δεν σχετίζονται με τις φορολογικές υποθέσεις ενός φορολογούμενου. Αποβλέποντας στην έγκαιρη και συνεπώς, αποτελεσματική διοικητική συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών, οι διατάξεις της νέας Οδηγίας θεσπίζουν ειδικότερους κανόνες ανταλλαγής πληροφοριών, προβλέποντας προθεσμίες εντός των οποίων οι αρμόδιες αρχές των κρατών μελών οφείλουν να ενεργήσουν κατά την εφαρμογή της Οδηγίας.
Επιπλέον, εισάγεται για πρώτη φορά σε νομική πράξη του παράγωγου κοινοτικού δικαίου ρητή διάταξη σύμφωνα με την οποία αίρεται το τραπεζικό απόρρητο. Ειδικότερα, η λαμβάνουσα αρχή ενός κράτους μέλους δεν μπορεί να αρνηθεί την παροχή πληροφοριών αποκλειστικά και μόνο επειδή κάτοχος των πληροφοριών αυτών είναι τράπεζα, άλλο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος ή πρόσωπο που ενεργεί υπό την ιδιότητα του πράκτορα ή του διαχειριστή ή επειδή οι πληροφορίες αφορούν ιδιοκτησιακά συμφέροντα προσώπου. Τέλος, με τις διατάξεις της νέας Οδηγίας καθίσταται σαφέστερη η διαδικασία της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών, η οποία θεσπίζεται για ορισμένες κατηγορίες εισοδήματος και κεφαλαίου, ενώ ταυτόχρονα εισάγεται η δυνατότητα ενός κράτους μέλους να δηλώνει ότι δεν επιθυμεί να λαμβάνει κατ’ αυτόματο τρόπο πληροφορίες για τις προβλεπόμενες στην Οδηγία κατηγορίες εισοδήματος και κεφαλαίου.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
No comments :
Post a Comment