10/12/2012

Δημήτρης Λιαντίνης: Οι χαώδεις διαφορές του Έλληνα με τον "Ελληνοέλληνα"

Όλα καλά και περίκαλα τά 'χουμε με την πατρίδα. Με το έθνος, την ιστορία μας, και τους «αρχαίους ημών πρόγονοι». Μόνο που ξεχάσαμε ένα. Πως εμείς οι νέοι με τους αρχαίους έλληνες έχουμε τόσα κοινά, όσα ο χασαποσφαγέας με τις κορδέλες, και η μοδίστρα με τα κριάρια. Κι από την άλλη φουσκώνουμε και κορδώνουμε, και ταρτουφίζουμε για «τσι γενναίοι προγονοί» σαν τι; Όπως εκείνος ο τράγος του Σικελιανού- που εσήκωνε το απανω χείλι του, εβέλαζε μαρκαλιστικά, και οσφραινότανε όλο το δείλι την αρμύρα στη θάλασσα της Κινέττας. Αλλίμονο. Η δάφνη κατεμαράνθη. Έτσι δεν εψιθύριζε ο Σολωμός στο Διάλογο κλαίγοντας; Η δάφνη κατεμαράνθη... Όταν είσαι μέσα στο μάτι του κυκλώνα, είναι δύσκολο νά 'χεις εικόνα για τα γύρω σου. Και ζώντας μέσα στη χώρα δεν έχουμε εικόνα για τη σημερινή Ελλάδα. Αρχές του 1993 έγινε μια εκδήλωση στο Παρίσι από έλληνες καλλιτέχνες για την ασβολερή Κύπρο. Εκείνο το θαλασσοφίλητο νησί. Εκεί, ένας δημοσιογράφος ερώτησε τρεις τέσσερες έγκριτους έλληνες που ζουν μόνιμα στη Γαλλία μια ερώτηση καίρια: "Για ειπέτε μου, τους είπε, εσείς που όντας μακρυά από την Ελλάδα βλέπετε με άλλο μάτι, το αληθινό του νοσταλγού και του πάσχοντα. Με το μάτι του Οδυσσέα. Τι γνώμη έχει το παγκόσμιο κοινό για τη σύγχρονη Ελλάδα; Τη βλέπει τάχατες και τη νομίζει όπως εμείς εκεί κάτου στο Κακοσάλεσι και την Αθήνα;"

Η απόκριση που του δώσανε και οι τέσσερες ξαναζωντάνεψε, τίμιε αναγνώστη, τις σπαθιές που δίνανε οι ντελήδες του Κιουταχή στη μάχη του Ανάλατου. Όταν πια είχε πέσει ο τρανός Καραϊσκάκης: "Ποια Ελλάδα, μακάριε άνθρωπε", του είπανε. "Μιλάς για ίσκιους στη συννεφιά. Και για σύννεφα στην αιθρία. Για τον έξω κόσμο Ελλάδα δεν υπάρχει. Κανείς δε την ξέρει, κανείς δεν τη μελετάει, κανείς δεν τη συλλογάται. Δεν άκουσες το παλιό μοιρολόι; "Κλάψε με, μάνα, κλάψε με, Και πεθαμένο γράψε με"... Άκουσε λοιπόν, και μάθε το. Και κει που θα γυρίσεις, να το ειπείς και να το μολογήσεις. Η Ελλάδα είναι σβησμένη από τον κατάλογο των εθνών. Αν στείλει κάποτε στους ξένους κανένα παράπονο ή κανένα παρακαλετό, το συζητούν πέντε δέκα άνθρωποι της διπλωματίας σε κάποιο γραφείο, και παίρνουνε την απόφαση, όπως εμείς παραγγέλνουμε καφέ στο καφενείο και στα μπιλιάρδα." Αυτή είναι η εικόνα που έχουνε οι ξένοι για την Ελλάδα. Κι ο σουλτάνος το γομάρι δεν ξέρει τι του γίνεται. Έτσι δεν είπε ο πασάς της Σκόντρας, όταν ακούστηκε ότι οι ραγιάδες σηκωθήκανε στο Μοριά; Τώρα γυρίστηκε η τάξη. Σουλτάνος είναι ο έλληνας πολιτικός.

Λάβε τη σύγχρονη Ελλάδα σαν ποσότητα και σαν ποιότητα, για να μιλήσουμε με «κατηγορίες». Κι έλα να μας περιγράφεις τι βλέπεις. 
Σαν ποσότητα πρώτα. Αν αντικρύσουμε τον πληθυσμό της γης σε κλίμακα μικρογραφική ένα προς πέντε εκατομμύρια, 1: 5 χ ΙΟ6, θα βρούμε πως ο πληθυσμός του πλανήτη μας είναι ένα χωριό από χίλιους κατοίκους. Ανάμεσα σ' αυτούς τους χίλιους οι έλληνες είμαστε δύο άνθρωποι, που τρεκλοπατάμε και αρκουδίζουμε μέσα στο πλήθος. Ζαλισμένοι και φουκαράδες ξετρέχουνε να συναντηθούν μεταξύ τους. Αν τα καταφέρουν να μη σκυλοφαγωθούν, ζητούν να συνεννοηθούν με τους άλλους. Σε μια γλώσσα που δε μιλιέται, και σε μια γραφή που δε διαβάζεται. Λίγο μουστάκι, λίγο πρικοιόύλι, χρώμα τέτζερη αγάνωτου, ζουνάρι, βέλεσι, φούντα, κι αμάν αμάν. Σερβιτόροι και αγωγιάτες όλοι μας. Και κακοί σαράφηδες του μάρμαρου, του ήλιου, και της θάλασσας.
Σαν ποιότητα ύστερα. Είμαστε ένας λαός χωρίς ταυτότητα. Με μια ιστορία που ο ίδιος τη νομίζει λαμπρή. Και απορεί, πώς και δεν πέφτουν οι ξένοι ξεροί μπροστά στο μεγαλείο της. Οι ξένοι όμως, σαν συλλογιούνται την ελληνική ιστορία, την αρχαία εννοώ, γιατί για τη νέα δεν έχουν ακούσει, και βάλουν απέναντι της εμάς τους νεοέλληνες, φέρνουν στο μυαλό τους άλλες παραστάσεις. Φέρνουν στο μυαλό τους κάποιους καμηλιέρηδες που περπατούν στο Καρνάκ και στη Γκίζα. Τι σχέση ημπορεί νά 'χουν, συλλογιούνται, ετούτοι οι φελλάχοι του Μισιριού σήμερα με τους αρχαίους Φαραώ, και το βασιλικό ήθος των πυραμίδων τους;

Την ίδια σχέση βρίσκουν οι ξένοι στους σημερινούς έλληνες με τους αρχαίους. Οι θεωρίες των διάφορων Φαλμε-ράυερ έχουν περάσει στους φράγκους. Εμείς θέλουμε να πιστεύουμε ότι τους αποσβολώσαμε με τους ιστορικούς, τους γλωσσολόγους, και τους λαογράφους μας. Λάθος. Κρύβουμε το κεφάλι με το λιανό μας δάχτυλο. Και βέβαια. Πώς μπορούσε να γίνει αλλιώς, αφού ο μέγας γλωσσολόγος Γ. Χατζιδάκις έλεγε αυτά που έλεγε, -ορθά- κι από την άλλη έβριζε το Σολωμό μας αγράμματο, και τη γλώσσα του σκύβαλα και μαλλιαρά μαλλιά; Σχέση με τους αρχαίους έλληνες έχουμε εμείς, λένε οι γάλλοι, οι εγγλέζοι και οι γερμανοί. Εμείς, που τους ανακαλύψαμε, τους αναστυλώσαμε, τους εξηγήσαμε. Για τους ευρωπαίους οι νεοέλληνες είμαστε μια δράκα ανθρώπων απρόσωπη, ανάμεσα σε βαλκανιλίκι, τουρκο-λογιά και αράπηδες. Είμαστε οι "ορτοντόξ"... Με το ρούσικο τυπικό στη γραφή, με τους κουμπέδες και τους τρούλλους πάνω από τα σπίτια των χωριών μας, με ακτινογραφίες σωμάτων και σκουληκόμορφες φιγούρες αγίων στους τοίχους των εκκλησιών. Οι ευρωπαίοι βλέπουνε τους πολιτικούς μας να ψηφίζουν στη Βουλή να μπει το «ορθόδοξος» στην ευρωπαϊκή μας ταυτότητα, κατά τη διαταγή των παπάδων, και κοιτάνε ανακατωμένοι και ναυτιάζοντας κατά το θεοκρατικό Ιράν και τους Αγιατολάχους. Τέτοιοι οι βουλευτές μας, ακόμη και της Αριστεράς. «Αυτοί οι πολιτικοί, αυτοί οι βουλεπταί εκατάστρεψαν το έθνος». Έτσι γράφει ο Παπαδιαμάντης.

Θέλεις νά 'χεις πιστή την εικόνα του νεοέλληνα; Λάβε το ράσο του γύπα και του κόρακα. Λάβε τις ασπιδωτές κοιλιές των ιερέων, το καλυμμαύκι Μακαρίου Β' της Κύπρου. Και τα γένεια τα καλογερικά, που κρύβουν το πρόσωπο, καθώς άκοσμοι αγκαθεροί φράχτες τους αγρούς. Και τις κουκουλωμένες καλόγριες, την άλλη έκδοση του φερετζέ της τούρκισσας, και έχεις το νεοέλληνα φωτογραφία στον τοίχο. Απέναντι σε τούτη τη μελανή και γανιασμένη φοβέρα, φέρε την εικόνα του αρχαίου έλληνα, για να μετρήσεις τη διαφορά. Φέρε τις μορφές των νέων σωμάτων, τις ευσταλείς και τις διακριτές. Να ανεβαίνουν από την Ολυμπία και τους Δελφούς, καθώς λευκοί αργυρόηχοι κρότοι κυμβάλων. Τους ωραίους χιτώνες τους χειριδωτούς, και τα λευκά ιμάτια τα πτυχωτά και τα ποδήρη. Τα πέδιλα από δέρματα μαροκινά, αρμοσμένα στις δυνατές φτέρνες. Φέρε την εικόνα που μας αφήσανε οι γυναίκες της αρχαίας Ελλάδας. Οι κοντυλογραμμένες, με τις λεπτές ζώνες, τον κυανό κεφαλόδεσμο, και το ζαρκαδένιο τόνο του κορμιού. Οι ελληνίδες του Αργούς και της Ιωνίας, οι λινές και οι φαινομηρίδες. Τρέχουνε στα όρη μαζί με την Αταλάντη. Και κοιμούνται στα κοιμητήρια σαν την Κόρη του Ευθυδίκου. Όλες και όλοι στηριγμένοι χαρούμενα σε κάποια μαρμάρινη στήλη, σ' ένα λιτό κιονόκρανο, σε μια κρήνη λευκή της Αγοράς. Με περίγυρα τους ωραίους γεωμετρημένους ναούς, αναπαμένους στο φως και στην αιθρία. Άνθρωποι, και θεοί, και αγάλματα ένα. Όλα ετούτα, για να συγκρίνεις την παλαιή και τη νέα Ελλάδα, να τα βάλεις και να τα παραβάλεις. Και στήσε τον Φράγκο από δίπλα, να τα κοιτάει και να τα αποτιμά. Με το δίκιο του θά 'χει να σου ειπεί: "άλλο πράμα η μέρα και το φως, και άλλο η νύχτα και οι μαύροι βρυκολάκοι". Δε γίνεται να βάλεις στο ίδιο βάζο υάκινθους και βάτα. Και κάπου θα αποσώσουν επιτιμητικά την κρίση τους: - Ακούς αναίδεια; Να μας ζητούν κι από πάνω τα ελγίνεια μάρμαρα. Ποιοι μωρέ; Οι χριστιανοχομεΐνηδες;

Αλλά είναι καιρός από τις ασκήσεις επί χάρτου να περάσουμε στα πεδία των επιχειρήσεων. Να κοιτάξουμε την πυρκαγιά που αποτεφρώνει το σπιτάκι μας.
- Γιατί είμαστε σβησμένοι από τον κατάλογο των εθνών;
- Γιατί η Μακεδονία γίνεται Σκόπια, η Κύπρος γίνεται τουρκιά, το Αιγαίο διεκδικιέται ως το mare nostrum των Οθωμανών;
- Γιατί ο πρόεδρος της Τουρκίας είπε πρόσφατα στην Αθήνα, ότι είμαστε μια επαρχία του παλιού οθωμανικού κράτους, που αποσχίσθηκε και πρέπει να μας ξανα-προσαρτήσουν;
- Γιατί ο Μπερίσα της Αλβανίας έχει να λέει πως οι έλληνες κάνουν διπλωματία που έρχεται από το Μεσαίωνα και τους παπάδες;
- Γιατί ο Αλέξανδρος βαφτίζεται Ισκεντέρ, και ο Όμηρος Ομέρ Βρυώνης;
- Γιατί οι διακόσιες χιλιάδες έλληνες της Πόλης γίνανε χίλιοι, και οι τούρκοι της Δυτικής Θράκης θρασομανούν, και γίνουνται όγκος κακοήθης που ετοιμάζει μεταστάσεις;
- Γιατί δύο από τους πιο σημαντικούς ποιητές μας, ο μέτριος Σεφέρης κι ο μεγάλος Καβάφης, καταγράφουνται στις διεθνείς ανθολογίες και τους ποιητικούς καταλόγους μισό έλληνες μισό τούρκοι;
- Γιατί όλα τα αυτονόητα εθνικά μας δίκαια ευρωπαίοι και αλβανοί, βούλγαροι και εβραίοι, ορθόδοξοι και ρούσοι, τούρκοι και βουσμανοαμερικανοί τα βλέπουν σαν ανόητες και μίζερες προκλήσεις, σαν υλακές και κλεφτοεπαιτείες;
Ποια τύφλωση μας φέρνει να μη βλέπουμε ότι στα μάτια των ξένων εκαταντήσαμε πάλι οι παλαιοί εκείνοι γραικολιγούρηδες; Οι esurientes graeculi του Γιουβενάλη και του Κικέρωνα;

Το πράγμα έχει και περιγραφή και ερμηνεία. Μέσα στη χώρα, μέσα στην παιδεία δηλαδή και την παράδοση μας, εμείς περνάμε τους εαυτούς μας λιοντάρια, εκεί που οι έξω από τη χώρα μας βλέπουνε ποντίκια. Θαρρούμε πως είμαστε τα παιδόγγονα του Αριστοτέλη και του Αλέξανδρου. Οι ξένοι όμως σε μας βλέπουνε τις μούμιες που βρεθήκανε σε κάποια ασήμαντα Μασταβά. Γιατί; Τα διότι είναι πολλά. Όλα όμως συρρέουν σε μια κοίτη. Σε μια απλή εξίσωση με δύο όρους και ένα ίσον. Είναι ότι: νεοέλληνες ίσον ελληνοεβραίοι. Αν εφαρμόσουμε αυτή την εξίσωση στα πράγματα, θα μας δώσει δύο γινόμενα. Το πρώτο είναι ότι ζούμε σε εθνική πόλωση. Το δεύτερο, ακολουθία του πρώτου, ότι ζούμε χωρίς εθνική ταυτότητα. Ότι οι νεοέλληνες είμαστε ελληνοεβραίοι σημαίνει το εξής: ενώ λέμε και φωνάζουμε και κηρύχνουμε ότι είμαστε έλληνες, στην ουσία κινιόμαστε και υπάρχουμε και μιλάμε σα να είμαστε εβραίοι. Αυτή είναι η αντίφαση. Είναι η σύγκρουση και η αντινομία που παράγει την πόλωση. Και η πόλωση στην πράξη γίνεται απώλεια της εθνικής ταυτότητας. Και το τελευταίο τούτο σημαίνει πολλά. Στην πιο απλή διατύπωση, σημαίνει νά 'σαι τουρκόγυφτας, και να ζητάς να σε βλέπουν οι άλλοι πρίγκιπα. Σημαίνει νά 'σαι η μούμια των Μασταβά, και να ζητάς από τους ευρωπαίους να σε βλέπουν ιδιοκτήτη της Ακρόπολης. Σημαίνει να σε θωρείς λιοντάρι, και οι ξένοι να σε λογαριάζουνε πόντικα. Απώλεια της εθνικής ταυτότητας είναι να σε βλέπουν οι άλλοι αρκουδόρεμα, και συ να τους φωνάζεις πως ντε και καλά είσαι η Ολυμπία. Και ύστερα να τους ζητάς Ολυμπιακούς αγώνες στην καλογρέζα. Χλευαστικό του καλογριά.

Είναι μεγάλη ιστορία να πιαστώ να σε πείσω, ότι οι νεοέλληνες από τους αρχαίους έχουμε μόνο το τομάρι που κρέμεται στο τσιγκέλι του σφαγέα, θέλει κότσια το πράμα. Θέλει καιρό και κόπο. Θέλει σκύψιμο μέσα μας, και σκάψιμο βαθύ. Και κυρίως αυτό: θέλει το μεγάλο πόνο. Θα σε καλέσω όμως σ' έναν απλό περίπατο. Θα κάνουμε ένα πείραμα, που λένε οι φυσικοί. Για νά 'χουμε αποτέλεσμα έμπεδο. Και η γνώση που θα κερδίσουμε νά 'ναι σίγουρη. Θα επιχειρήσουμε μια στατιστική έρευνα. Θα διατρέξουμε τη χώρα απ' άκρη σ' άκρη. Θα ρωτήσουμε νεοέλληνες απ' όλες τις τάξεις και όλα τα επίπεδα. Γυναίκες και άντρες, γερόντους και παιδιά, αγράμματους και επιστήμονες, φτωχούς και πλούσιους να μας ειπούν τι γνωρίζουν για την αρχαία Ελλάδα. Ζητούμε μια γνώση σοβαρή και υποψιασμένη. Όχι φολκλόρ και γραφικότητες. Όχι δηλαδή ο Ηρακλής μωρό έπνιξε τα φίδια· ότι ο Αρχιμήδης εχάραζε κύκλους στην άμμο- ούτε τάν ή επί τάς, μέτρον άριστον και τον Μινώταυρος στην Κρήτη. Αλλα να μας ειπούνε, δηλαδή, αν έχουνε ακουστά τα ονόματα Εμπεδοκλής, Αναξίμανδρος, Αριστόξενος ο Ταραντίνος, Διογένης Λαέρτιος, Αγελάδας, Λεύκιππος, Πυθαγόρας ο Ρηγίνος, Πυθέας. Να μας ειπούνε, πόσοι φιλόλογοι, έξω από τα σχολικά κολυβογράμματα, έχουν διαβάσει στο πρωτότυπο τρεις διάλογους του Πλάτωνα, δύο Νεμεόνικους του Πινδάρου, την Ωδή στην αρετή του Αριστοτέλη, έναν Ομηρικό Ύμνο. Να μας πουν αν ξέρουν ότι στη διάλεξη του για την αρετή ο Πλάτων έκαμε στους ακροατές του ένα μάθημα γεωμετρίας, ότι η Ακρόπολη των Αθηνών είναι δωρικό, και όχι ιωνικό καλλιτέχνημα, ότι η διδασκαλία τραγωδίας στο θέατρο ήταν κήρυγμα από άμβωνος, ότι η θρησκεία των ελλήνων ήταν αισθητική προσέγγιση των φυσικών φαινομένων.

Δε νομίζω, αναγνώστη μου, ότι σε όλα αυτά τα επίπεδα η έρευνα μας θα δώσει ποσοστά γνώσης και κατοχής σε βάθος του κλασικού κόσμου από τους νεοέλληνες που να υπερβαίνουν τους δύο στους χίλιους. Τι φωνάζουμε τότε, και φουσκώνουμε, και χτυπάμε το κούτελο στο μάρμαρο ότι είμαστε έλληνες; Για το θεό δηλαδή. Παράκρουση και παραφροσύνη...
Θα μου ειπείτε:
- Μήπως και οι ευρωπαίοι γνωρίζουν σε τέτοιο βάθος την αρχαία Ελλάδα;
Θα σας ειπώ:
-Όχι. Αλλά οι ευρωπαίοι δεν καυχιούνται ότι είναι έλληνες, όπως εμείς. Καυχιούνται ότι είναι γάλλοι, και ιταλοί, και βέλγοι.
Γιατί αυτό είναι στην ουσία της η αρχαία Ελλάδα. Δεν είναι τα πασουμάκια του Ηρακλή στο παλάτι της Ομφάλης. Ούτε ο Οδυσσέας με το παλούκι του στη σπηλιά του Κύκλωπα. Η αρχαία Ελλάδα είναι ένας πολιτισμός ασύγκριτος. Μια κοσμοθεωρία πλήρης. Ένας τρόπος ζωής ολοκληρωμένος και τέλειος. Είναι η πιο κοντά στη φύση και στη φυσική αϊδιότητα κοινωνία, που έσωσε να δημιουργήσει ο άνθρωπος. Δεν είναι τυχαίο που λέξεις ελληνικές, όπως μουσική, θέατρο, οργασμός, φιλοσοφία, μαθηματικά, φυσική, δημοκρατία, γεωμετρία, πολιτική, περάσανε σε όλες τις γλώσσες των εθνών του OHE σήμερα. Και με τις λέξεις αυτές ζουν και δηλώνουν τις βαθύτερες ουσίες του ανθρώπινου βίου τα δισεκατομμύρια του πλανήτη. Δεν είναι τυχαίο, που όχι μόνο ο πλανήτης αλλά και ο ουρανός, το σύμπαν ολόκληρο είναι κατάσπαρτο με τις ελληνικές λέξεις και με τα ελληνικά γράμματα που ονομάζουν διεθνώς τους αστερισμούς, και τους φωτεινότερους αστέρες του κάθε αστερισμού. Κοίτα πρόχειρα το εξώφυλλο της "Γκέμμας".

Όχι. Δεν είναι καθόλου τυχαίο. Εκείνο που είναι τυχαίο, είναι πως ο λαός που κατοικεί σήμερα στη χώρα που παλαιά την εκατοίκησαν οι Έλληνες, ονομάζουνται έλληνες. Η έρευνα μας έδειξε ότι μόνο έλληνες δεν είναι. Γιατί τους Έλληνες ούτε τους βλέπουν ούτε τους γνωρίζουν. Από το Ελληνικό ερχόμαστε στό Εβραίικο. Ερωτάμε το ίδιο στατιστικό δείγμα, το ευρύ και το πλήρες, αν έχουν ακουστά τα ονόματα Μωϋσής, Αβραάμ, Ησαΐας, Ηλίας με το άρμα, Νώε, Βαφτιστής, Εύα η πρωτόπλαστη, Ιώβ, ο Δαναήλ στο λάκκο, η Σάρα που γέννησε με εξωσωματική. Και όχι μόνο τα ονόματα, αλλά και τις πράξεις ή τις αξίες που εκφράζουν αυτά τα ονόματα. Υπάρχει γριά στην επικράτεια που να μην τους ξεύρει τούτους τους εβραίους; Δεν υπάρχει ούτε γριά, ούτε ορνιθοκλόπος στις Σποράδες, ούτε κλεφτογιδάς στην Κρήτη. Εδώ τα ποσοστά αντιστρέφουνται. Στους χίλιους νεοέλληνες τα ναι γίνουνται ενιακόσια τόσα, και τα όχι δύο. Και δεν ξεύρουν μόνο τα ονόματα, αλλά είναι έτοιμοι να σου κάνουν αναλύσεις στην ουνιβερσιτά και στην ακαντέμια για τις ηθικές και άλλες αξίες που εκφράζει το κάθε όνομα. Μ' ένα λόγο, ο μέγας και ο βαθύς εβραίικος πολιτισμός -δεν ειρωνεύομαι, κυριολεκτώ- μέσα από τη χριστιανική του μετάλλαξη κι αυτή πια δεν είναι ούτε μεγάλη ούτε βαθιά, πέρασε ως το μυελό των οστών και στη διπλή σπείρα του DNA όλων των νεοελλήνων. Ένα μόνο δε γνωρίζουν. Ότι ο σπουδαίος αυτός πολιτισμός είναι εντελώς αντίθετος με τον πολιτισμό της κλασικής Ελλάδας. Το αρνί και ο λύκος. Ο πάμφωτος ναός της Αφαίας στην Αίγινα, και το μονύδριο της αγίας Ελεούσας στο νησί της λίμνης των Ιωαννίνων, με την αγράμματη καλόγρια που κυνηγά τις έγκυες και τις λεχώνες, γιατί 'ναι μαγαρισμένες, λέει.

- Έλληνες θα ειπεί δύο και δύο τέσσερα στη γη. Όχι δύο και δύο είκοσι δύο στον ουρανό.
- Έλληνες θα ειπεί να τελείς στους νεκρούς τις χοές της Ηλέκτρας. Όχι κεριά στους νεκρόλακκους, και δηνάρια στο σακούλι του τουρκόπαπα.
- Έλληνες θα ειπεί να προσκυνάς τακτικά στους Δελφούς το "γνώθι σαντόν". Όχι να κάνεις την εξομολόγηση στους αγράμματους πνευματικούς και στους μαύρους ψυχοσώστες.
- Έλληνες θα ειπεί να σταθείς μπροστά στη στήλη του Κεραμεικού και να διαβάσεις το επιτύμβιο: "στάθί και οϊκτιρον". Σταμάτα, και δάκρυσε· γιατί δε ζω πιά. Κι όχι να σκαλίζεις πάνω σε σταυρούς κορακίστικα λόγια και νοήματα: προσδοκώ ανάσταση νεκρών.
- Έλληνες θα ειπεί το πρωί να γελάς σαν παιδί. Το μεσημέρι να κουβεντιάζεις φρόνιμα. Και το δείλι να δακρύζεις περήφανα. Κι όχι το πρωί να κάνεις μετάνοιες στα τούβλα. Το μεσημέρι να γίνεσαι φοροφυγάς στο κράτος και επίτροπος στην ενορία σου. Και το βράδυ να κρύβεσαι στην κώχη του φόβου σου, και να ολολύζεις σα βερέμης. Ακόμη κι ο Ελύτης, καθώς εγέρασε, τό 'ριξε στους αγγέλους και στα σουδάρια. Τι απογοήτεψη...
- Έλληνες θα ειπεί όσο ζεις, να δοξάζεις με τους γείτονες τον ήλιο και τον άνθρωπο. Και να παλεύεις με τους συντρόφους τη γη και τη θάλασσα. Και σαν πεθάνεις, να μαζεύουνται οι φίλοι γύρω από τη μνήμη σου, να πίνουνε παλιό κρασί, και να σε τραγουδάνε:

Τρεις αντρειωμένοι εβούλησαν να βγουν από τον Άδη,
Ένας το Μάη θέλει να βγει κι άλλος τον Αλωνάρη,
Κι ο Δήμος τ' αγια-Δημητριού ν' ανοίξει γιοματάρι.
Μια λυγερή τους άκουσε, γυρεύει να την πάρουν.
Κόρη, βροντούν τ' ασήμια σου, το φελλοκάλιγό σου,
και τα χρυσά γιορντάνια σου, θα μας ακούσει ο Χάρος.

http://afipnisoy.blogspot.gr/2012/12/blog-post_8067.html

14 comments :

  1. ΜΕΤΑ ΛΕΣ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΣΑΙ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΜΕΝΟΣ...ΜΙΛΑΩ ΓΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ!

    ReplyDelete
  2. ΕΠΙΣΗΣ,ΕΙΧΕ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΓΙΑΤΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΦΥΓΕΙ Μ'ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ!ΝΑ ΚΑΤΣΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΙ;ΟΤΑΝ ΣΧΕΔΟΝ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΣΑΠΙΑ...

    ReplyDelete
  3. ΛΙΠΟΤΑΚΤΗΣ ......ΑΥΤΟ ΗΤΑΝ.ΤΩΡΑ ΤΟΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ Η ΠΑΤΡΙΔΑ.

    ΔΙΓΕΝΗΣ ΑΚΡΙΤΑΣ

    ReplyDelete
  4. ΔΙΓΕΝΗ ΤΙ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΠΕΙΣ,ΠΩΣ ΗΤΑΝΕ ΔΗΛΟΣ;

    ReplyDelete
  5. Δεν ξέρω ....πάντως εγώ στην θέση του θα έμενα εδώ και θα πάλευα για τα πιστεύω μου.Όχι μόνο λόγια αλλά ΠΡΑΞΕΙΣ.Απο τις πράξεις μας θα κριθούμε και απο τα ΕΡΓΑ μας....και όχι απο τα ωραία λόγια μας.

    ΔΙΓΕΝΗΣ ΑΚΡΙΤΑΣ

    ReplyDelete
  6. ...."- ΕΛΛΗΝΕΣ θα ειπεί όσο ζεις, να δοξάζεις με τους γείτονες τον ήλιο και τον άνθρωπο. Και να ΠΑΛΕΥΕΙΣ με τους συντρόφους τη γη και τη θάλασσα. Και σαν πεθάνεις, να μαζεύουνται οι φίλοι γύρω από τη μνήμη σου, να πίνουνε παλιό κρασί, και να σε τραγουδάνε:"

    Μόνος του το είπε.....να ΠΑΛΕΥΕΙΣ και όχι να καταθέτεις τα όπλα....εκεί φαίνεται η διαφορά του ΕΛΛΗΝΑ.Οι ΕΛΛΗΝΕΣ πάντα είμαστε ΠΟΛΕΜΙΣΤΕΣ ....όσο δύσκολα και να είναι τα πράγματα ΔΕΝ ΤΟ ΒΑΖΟΥΜΕ ΚΑΤΩ ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΛΥΓΙΖΕΙ ΤΙΠΟΤΕ....

    ΔΙΓΕΝΗΣ ΑΚΡΙΤΑΣ

    ReplyDelete
  7. Μπα τίποτα, 400 χρόνια τουρκοκρατία, παλιότερα ενετοκρατία στην κρήτη, ακόμη παλιότερα αραβοκρατία, μα τίποτα δεν μας λυγίζει λέμε, κι όπως λένε κι οι κρητικοί σε μαντινάδα τους, τις λευτεριάς τη μάνα τη λένε κρήτη, ποτέ δεν σκλαβωθήκαμε κλπ κλπ κι ένα σωρό τέτοιες παπαριές. Μία ευκαιρία δώθηκε με την απελευθέρωση στον ταλαίπωρο λαό που σκόρπισε αριστερά δεξιά μες τα χρόνια τις σκλαβιάς να κάνει ένα έθνος και να ζήσει ελέυθερος κι ανεξάρτητος, μία ευκαιρία με την προυπόθεση να τηρούμε κάποιες απλές υποχρεώσεις προς το έθνος, δλδ προς τον εαυτό μας. Υποχρεώσεις δεν τηρήθηκαν, η ανεξαρτησία χάθηκε κι ακόμη μερικοί είναι στην κοσμάρα τους. Άλλοι σφάζοντε για τους μετανάστες, άλλοι τραγουδάνε για μάχες κι ήρωες και ξέρουν να κάνουν μπαμ μπαμ στους γάμους και τα πανυγίρια και να ζητάνε ανεξαρτησίες, άλλοι ψηφίζουν τους αντίφες κι ένα 5% (αν είμαστε τόσοι) περιμένουν να αλλάξει κάτι. Όχι φίλε μου, οι νεοέλληνες δεν είναι πολεμιστές κι ούτε έχουν να κάνουν με τον λαό που κατοικούσε κάποτε εδώ, λίγοι Έλληνες έμειναν κι αυτοί θα εξαφανιστούν με τα χρόνια.

    ReplyDelete
  8. ΠΡΟΣ ΑΝΩΝΥΜΟ 11/12/12 00:39:

    ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ.

    ReplyDelete
  9. Ο ΝΤΕΡΤΙΛΗΣ ΕΜΕΙΝΕ ΑΔΙΚΑ ΑΣ ΠΟΥΜΕ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΣΑ!ΓΙΑ ΜΙΑ ΤΙΜΗ ΟΜΩΣ ΕΜΕΙΝΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΕΒΑΛΕ ΚΑΤΩ!

    ReplyDelete
  10. "άλλοι τραγουδάνε για μάχες κι ήρωες και ξέρουν να κάνουν μπαμ μπαμ στους γάμους και τα πανυγίρια και να ζητάνε ανεξαρτησίες"

    ΤΟ ΥΠΟΝΟΟΥΜΕΝΟ ΠΕΡΙ "ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ" ΟΥΤΕ ΩΣ ΑΣΤΕΙΟ ΔΕΝ ΘΑ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΣ ΕΔΩ ΜΕΣΑ!ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΕΙΣΑΙ ΒΑΛΤΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΣ ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΑΣ!ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΑΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ, ΕΛΑ ΚΑΤΩ ΝΑ ΔΕΙΣ ΜΕ ΤΑ ΙΔΙΑ ΣΟΥ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΕ ΤΙ ΣΤΟΧΟΥΣ ΠΑΙΖΟΥΜΕ!ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΑΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΜΟΥΝΟΥΧΙΣΕΙΣ ΑΡΣΕΝΙΚΗ ΜΥΓΑ ΑΠΟ ΤΑ 100 ΜΕΤΡΑ!

    ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΟΡΡΑ.

    ReplyDelete
  11. Κάτω είμαι και δεν έχω όρεξη για μουνιχίσματα, προτιμό το χρόνο μου να τον περνάω σε σκοπευτήρια. Κάτα τα άλλα ξέρω καλά από ''κρητίκαρους'' και που ρίχνουν οι περισότεροι, τώρα άμα εσυ συγκαταλέγεις των εαυτό σου με αυτούς είναι θέμα δικό σου, άλωστε όπως λέει η παροιμία ''όποιος έχει τη μύγα...''.
    Αυτό που λες πέρι ανεξαρτησίας έχεις δίκιο, κι εγώ κάποτε φώναζα στα μπλογκ και τις εθνικιστικές σελίδες να μην αναφέρουν καθόλου το σηγκεκριμένο θέμα γιατί δίνου βήμα στους προβοκάτορες.

    ReplyDelete
  12. ΓΙΑΤΙ ΜΩΡΕ ΚΟΠΕΛΙ ΕΦΟΣΟΝ ΕΙΣΑΙ ΑΠΟ "ΤΣΙ ΓΕΔΙΚΟΥΣ ΜΑΣ" ΚΑΘΕΣΑΙ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙΣ ΓΙΑ "ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΕΣ";ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΨΑΧΝΟΥΝ ΚΑΤΙ ΚΑΘΙΚΙΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΝ ΣΗΜΑΙΑ!ΕΙΔΑΜΕ ΚΑΙ ΠΑΘΑΜΕ ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΑ ΒΟΥΛΩΣΟΥΜΕ ΤΑ ΣΤΟΜΑΤΑ ΚΑΠΟΙΩΝ ΑΦΕΛΩΝ ΠΟΥ ΑΝΑΠΑΡΗΓΑΓΑΝ(ΕΚΟΝΤΕΣ-ΑΚΟΝΤΕΣ)ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ!ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΛΕΩ "ΕΙΔΑΜΕ ΚΑΙ ΠΑΘΑΜΕ" ΑΝΑΦΕΡΟΜΑΙ ΣΤΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ ΜΑΣ ΠΟΥ Σ'ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΣΑΝ ΓΡΟΘΙΑ!
    ΚΑΙ ΜΠΟΡΕΙ ΜΕΝ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΟΥΜΕ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΑ ΣΚΟΠΕΥΤΗΡΙΑ ΟΠΩΣ ΚΑΤΩ, ΑΛΛΑ ΤΙΣ ΜΠΑΛΩΘΙΕΣ ΜΑΣ ΤΙΣ ΠΑΙΖΟΥΜΕ!ΚΑΙ ΟΧΙ ΚΑΤ'ΑΝΑΓΚΗΝ ΣΤΟΥΣ ΓΑΜΟΥΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ!ΔΟΞΑ ΤΟ ΘΕΟ Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΓΕΜΑΤΗ ΔΑΣΗ ΚΑΙ ΑΠΑΤΗΤΕΣ ΒΟΥΝΟΚΟΡΦΕΣ!

    ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΟΡΡΑ.

    ReplyDelete
  13. ΠΡΟΣ ΑΝΩΝΥΜΟ 11/12/12 00:39:
    ΕΓΡΑΨΕΣ...." Όχι φίλε μου, οι νεοέλληνες δεν είναι πολεμιστές κι ούτε έχουν να κάνουν με τον λαό που κατοικούσε κάποτε εδώ, λίγοι Έλληνες έμειναν κι αυτοί θα εξαφανιστούν με τα χρόνια"

    Δεν μίλησα για νεοέλληνες δηλαδή για τους κατοίκους που μένουν εδώ και μπορεί να έχει ελληνικό διβατήριο,η ελληνικό όνομα.....μίλησα για τους ΕΛΛΗΝ,έχει μεγάλη διαφορά...άλλα τα μάτια του Κύνα και άλλα του Λύκου.Εννοιολογικά η λέξη ΕΛΛΗΝ σημαίνει ΦΩΣ ...δηλαδή αυτός που που ενώ είναι ο ίδος Φως ,ΚΡΑΔΑΣΜΙΚΑ (γιατί το φως είναι κραδασμός-συχνότητα-ήχος)....μπορεί και ΒΛΕΠΕΙ ΤΟΝ ΘΕΟ.Γιατί η υψηλή κραδασμική συχνότητα του είναι ίδια μ’ εκείνη του Φωτός, άρα του επιτρέπει να «βλέπει» την αντίστοιχη συχνότητα, στην οποία γίνονται ορατοί οι θεοί.Ξέρεις πολλούς να μπορούν να το κάνουν αυτό ?? Πάντα ήταν λίγοι οι Έλληνες ανάμεσα στους πολλούς,αυτό ποτέ δεν άλλαξε ούτε και θα αλλάξει...δηλαδή ο ΕΛΛΗΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ είναι μια εξελιγμένη πνευματικά οντότητα....

    Μπορεί όλα τα δίποδα όντα να ομοιάζουν κατά το σώμα, κατά τη μορφή και κατά το σχήμα, εντούτοις, όλα αυτά τα σώματα δεν είναι πυρφόρα, δεν κατοικεί εντός τους το Φως....δεν έχουν ΠΝΕΥΜΑ....το θεϊκό εκείνο στοιχείο που τα συνδέει με το Σύμπαν. Γι’ αυτό και δεν κατανοούν την Ουσία.

    Για την λέξη ΕΛΛΗΝ στην αγγλική γλώσσα ΔΕΝ υπάρχει αντίστοιχη λέξη.
    Άρα λοιπόν οι ΕΛΛΗΝ ΔΕΝ ΕΞΑΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΕΤΣΙ ΑΠΛΑ....ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΕΙΣ ΤΟ ΦΩΣ όσο και να το θέλουν κάποιοι.

    Ένας ΕΛΛΗΝ είναι ΑΡΙΣΤΟΣ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ γιατί παρόλα τα προβλήματα της αποστολής του και τις αντιξοότητες που αυτή έχει περιβάλεται απο ΗΘΟΣ...το ήθος του πολεμιστή.Και ξέρει καλά 3 πράγματα

    ΕΙΜΑΙ=ποιός είναι ο χαρακτήρας του
    ΓΝΩΡΙΖΩ= έχω τις ικανότητες
    ΚΑΝΩ= κάνω έργο,πράξεις.

    Για να κερδίσει κανείς τον πόλεμο πρέπει να έχει ΓΝΩΣΗ του εχθρού που σημαίνει ΕΜΠΕΙΡΙΑ,ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ και την ΕΦΑΡΜΟΓΗ τους.

    ΔΙΓΕΝΗΣ ΑΚΡΙΤΑΣ

    ReplyDelete
  14. ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΟΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΒΡΥΚΟΛΑΚΕΣ ΝΑ ΑΠΑΛΛΑΓΟΥΝ ΤΟΣΟ ΕΥΚΟΛΑ ΑΠΟ ΕΜΑΣ!ΔΙΟΤΙ ΟΠΩΣ ΕΓΡΑΨΕ ΚΑΙ Ο ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑ ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ "ΟΛΟΙ ΤΡΩΝΕ ΑΠΟ ΕΜΑΣ, ΑΛΛΑ ΠΑΝΤΑ ΜΕΝΕΙ ΜΑΓΙΑ"!

    ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΟΡΡΑ.

    ReplyDelete