Η άσκηση «Πυρπολητής 11» της Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης, που διεξήχθη στις 14 Νοεμβρίου 2012, σηματοδότησε και την πρώτη επίσημη ενεργοποίηση της Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ). Φυσικά μέχρι σήμερα η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων/ΓΕΕΘΑ συμμετείχε στη διεξαγωγή και προηγούμενων ασκήσεων του τύπου, αλλά και άλλων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Όμως με την άσκηση «Πυρπολητής» ανέλαβε πλέον και επίσημα τον ρόλο της ως το υπαγόμενο απευθείας υπό τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ διακλαδικό επιτελείο (με επικεφαλής ταξίαρχο) που ενεργοποιεί τις δυνάμεις που διαθέτουν οι Κλάδοι και οι οποίες συνιστούν τη «δεξαμενή» των δυνάμεων άμεσης αντίδρασης, και διεξαγάγει τις επιχειρήσεις τους. Όμως η πρώτη επίσημη της Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων/ΓΕΕΘΑ σηματοδοτεί ταυτόχρονα και την εισαγωγή στην «ωριμότητα» της συστήματος κλιμάκωσης σε τόπο και χρόνο των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, ώστε άμεσα να μπορούν να επιτύχουν πλεονέκτημα σε τόπο και χρόνο.
Πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο επιχειρησιακής δράσης η οποία υπαγορεύτηκε τόσο από τη φύση της απειλής όσο και από τις επιχειρησιακές δυνατότητες των υφιστάμενων δυνάμεων. Ο δρόμος είναι μακρύς και πέρα από τις κλαδικές «συντεχνιακές» αντιλήψεις (όπου και σε όποιο βαθμό υπάρχουν), η «αδράνεια» και η «δύναμη της συνήθειας» ενός αυστηρά δομημένου και ιεραρχικού συστήματος, αποτελούν εμπόδια που απαιτούν χρόνο για να ξεπεραστούν. Το ζητούμενο είναι μία νέα επιχειρησιακή φιλοσοφία η οποία για να μετουσιωθεί στο επίπεδο της πράξης, πρέπει πρώτα να αφομοιωθεί και γίνει αποδεκτή από τους εμπλεκόμενους. Ταυτόχρονα, η έλλειψη οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλονται από την ηγεσία και το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, σαφώς επηρεάζουν αρνητικά αυτή τη διαδικασία.
Ας σημειώσουμε όμως εδώ ότι η άμεση αντίδραση οπουδήποτε και οποτεδήποτε απαιτηθεί δεν είναι η μοναδική αποστολή της Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ. Όπως εξάλλου περιγράφεται και από την ονομασία της η κύρια αποστολή της είναι η διεξαγωγή ειδικών επιχειρήσεων σε όλο το εύρος και την έκταση του όρου. Εξ ορισμού σήμερα οι Ειδικές Δυνάμεις κυρίως του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ), οι οποίες αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος της «δεξαμενής» των δυνάμεων ταχείας αντίδρασης, περιλαμβάνονται μεταξύ των πιο καλά επανδρωμένων, εξοπλισμένων, εκπαιδευμένων και ετοιμοπόλεμων δυνάμεων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Όμως δεν είναι όλες (και ούτε φυσικά θα έπρεπε) δυνάμεις ειδικών επιχειρήσεων. Κατά συνέπεια σε δεύτερη φάση οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις θα έπρεπε να δημιουργήσουν όλες εκείνες οι κατάλληλες διοικητικές–επιτελικές δομές και να συγκροτήσουν, εκπαιδεύσουν και εξοπλίσουν τις αναγκαίες δυνάμεις που θα αναλάβουν τον ρόλο των δυνάμεων άμεσης αντίδρασης ώστε να αποδεσμευθούν οι «καθαρόαιμες» δυνάμεις ειδικών επιχειρήσεων, που θα πρέπει να αφοσιωθούν στο κύριο εκπαιδευτικό και επιχειρησιακό αντικείμενο τους ώστε να εξειδικευθούν πλήρως. Φυσικά θα πρέπει να συνεπικουρούν τις πρώτες, όμως πρωτίστως θα πρέπει να εκπαιδεύονται και εμπλέκονται σε ειδικές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν διεξάγονται μόνο στον πόλεμο ή την κρίση αλλά και τον καιρό της ειρήνης.
Η προαναφερθείσα αντίληψη, μπορεί την παρούσα στιγμή να φαίνεται σημειολογικής φύσης, όμως η εξελικτική διαδικασία που ήδη άρχισε με την πλήρη ενεργοποίηση των δυνάμεων ταχείας αντίδρασης θα πρέπει να συνεχιστεί στο επόμενο επίπεδο, έστω και αν οι σημερινές δυνατότητες είναι περιορισμένες λόγω (κυρίως) του συνεχούς περιορισμού των οικονομικών πόρων. Βέβαια, προϋποθέτει την ορθολογικοποίηση της δομής διοίκησης και της δομής δυνάμεων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, με σκοπό την πληρέστερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των μέσων.
- Το πρώτο, η δομή διοίκησης, μετά τις αλλαγές που υλοποιήθηκαν την τελευταία διετία, έχει πάρει τον δρόμο του. Μακροχρόνια προβλήματα στις αλυσίδες, πλήρους, επιχειρησιακής και διοικητικής διοίκησης έχουν αντιμετωπιστεί με έναν συγκεκριμένο τρόπο και φυσικά η καθημερινή πραγματικότητα θα αναδείξει τις αλλαγές και τροποποιήσεις που θα πρέπει να γίνουν.
- Το δεύτερο, η δομή δυνάμεων, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες πληροφορίες, έχει επίσης καταλήξει σε συγκεκριμένη πρόταση, η οποία όταν υλοποιηθεί είναι βέβαιο ότι θα επιφέρει στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις πολύ καλύτερο οργανωτικό επίπεδο από ότι είναι σήμερα.
Παρά το γεγονός ότι η χώρα μας είναι καταδικασμένη λόγω γεωγραφίας και απειλής στην προ-τοποθέτηση ισχυρών δυνάμεων, η κλιμάκωση τους σε τόπο και χρόνο θα δράσει ως πολλαπλασιαστής ισχύος. Δυστυχώς η «πολυτέλεια» που απολαμβάνουν οι εταίροι (εντός και εκτός εισαγωγικών) μας στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίοι κατά βάση συντηρούν μία «δεξαμενή» δυνάμεων, από την οποία κλάσμα τους συγκροτείται κατά περίπτωση και ανάλογα με την επιχειρησιακή κατάσταση ως «αναπτυσσόμενη» δύναμη, δεν υφίσταται για τη χώρα μας. Η πλειοψηφία των δυνάμεων μας είναι σε συνεχή ανάπτυξη, λόγω της απειλής και της γεωγραφίας. Η λύση της περίπλοκης εξίσωσης, καθώς σήμερα οι περιορισμοί είναι πολλοί, κάθε άλλο παρά εύκολη είναι, όμως το ελπιδοφόρο μήνυμα είναι ότι η διαδικασία μίας ριζικής μεταρρύθμισης έχει αρχίσει.
Ας σημειώσουμε όμως εδώ ότι η άμεση αντίδραση οπουδήποτε και οποτεδήποτε απαιτηθεί δεν είναι η μοναδική αποστολή της Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ. Όπως εξάλλου περιγράφεται και από την ονομασία της η κύρια αποστολή της είναι η διεξαγωγή ειδικών επιχειρήσεων σε όλο το εύρος και την έκταση του όρου. Εξ ορισμού σήμερα οι Ειδικές Δυνάμεις κυρίως του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ), οι οποίες αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος της «δεξαμενής» των δυνάμεων ταχείας αντίδρασης, περιλαμβάνονται μεταξύ των πιο καλά επανδρωμένων, εξοπλισμένων, εκπαιδευμένων και ετοιμοπόλεμων δυνάμεων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Όμως δεν είναι όλες (και ούτε φυσικά θα έπρεπε) δυνάμεις ειδικών επιχειρήσεων. Κατά συνέπεια σε δεύτερη φάση οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις θα έπρεπε να δημιουργήσουν όλες εκείνες οι κατάλληλες διοικητικές–επιτελικές δομές και να συγκροτήσουν, εκπαιδεύσουν και εξοπλίσουν τις αναγκαίες δυνάμεις που θα αναλάβουν τον ρόλο των δυνάμεων άμεσης αντίδρασης ώστε να αποδεσμευθούν οι «καθαρόαιμες» δυνάμεις ειδικών επιχειρήσεων, που θα πρέπει να αφοσιωθούν στο κύριο εκπαιδευτικό και επιχειρησιακό αντικείμενο τους ώστε να εξειδικευθούν πλήρως. Φυσικά θα πρέπει να συνεπικουρούν τις πρώτες, όμως πρωτίστως θα πρέπει να εκπαιδεύονται και εμπλέκονται σε ειδικές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν διεξάγονται μόνο στον πόλεμο ή την κρίση αλλά και τον καιρό της ειρήνης.
Η προαναφερθείσα αντίληψη, μπορεί την παρούσα στιγμή να φαίνεται σημειολογικής φύσης, όμως η εξελικτική διαδικασία που ήδη άρχισε με την πλήρη ενεργοποίηση των δυνάμεων ταχείας αντίδρασης θα πρέπει να συνεχιστεί στο επόμενο επίπεδο, έστω και αν οι σημερινές δυνατότητες είναι περιορισμένες λόγω (κυρίως) του συνεχούς περιορισμού των οικονομικών πόρων. Βέβαια, προϋποθέτει την ορθολογικοποίηση της δομής διοίκησης και της δομής δυνάμεων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, με σκοπό την πληρέστερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των μέσων.
- Το πρώτο, η δομή διοίκησης, μετά τις αλλαγές που υλοποιήθηκαν την τελευταία διετία, έχει πάρει τον δρόμο του. Μακροχρόνια προβλήματα στις αλυσίδες, πλήρους, επιχειρησιακής και διοικητικής διοίκησης έχουν αντιμετωπιστεί με έναν συγκεκριμένο τρόπο και φυσικά η καθημερινή πραγματικότητα θα αναδείξει τις αλλαγές και τροποποιήσεις που θα πρέπει να γίνουν.
- Το δεύτερο, η δομή δυνάμεων, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες πληροφορίες, έχει επίσης καταλήξει σε συγκεκριμένη πρόταση, η οποία όταν υλοποιηθεί είναι βέβαιο ότι θα επιφέρει στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις πολύ καλύτερο οργανωτικό επίπεδο από ότι είναι σήμερα.
Παρά το γεγονός ότι η χώρα μας είναι καταδικασμένη λόγω γεωγραφίας και απειλής στην προ-τοποθέτηση ισχυρών δυνάμεων, η κλιμάκωση τους σε τόπο και χρόνο θα δράσει ως πολλαπλασιαστής ισχύος. Δυστυχώς η «πολυτέλεια» που απολαμβάνουν οι εταίροι (εντός και εκτός εισαγωγικών) μας στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίοι κατά βάση συντηρούν μία «δεξαμενή» δυνάμεων, από την οποία κλάσμα τους συγκροτείται κατά περίπτωση και ανάλογα με την επιχειρησιακή κατάσταση ως «αναπτυσσόμενη» δύναμη, δεν υφίσταται για τη χώρα μας. Η πλειοψηφία των δυνάμεων μας είναι σε συνεχή ανάπτυξη, λόγω της απειλής και της γεωγραφίας. Η λύση της περίπλοκης εξίσωσης, καθώς σήμερα οι περιορισμοί είναι πολλοί, κάθε άλλο παρά εύκολη είναι, όμως το ελπιδοφόρο μήνυμα είναι ότι η διαδικασία μίας ριζικής μεταρρύθμισης έχει αρχίσει.
No comments :
Post a Comment