10/10/2012

Πολεμική Αεροπορία και Νέα Δομή Δυνάμεων

H ομογενοποίηση του στόλου αεροσκαφών αποτελεί μονόδρομο για την Πολεμική Αεροπορία.

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την περικοπή €517 εκατ. από τις αμυντικές δαπάνες και για τις προωθούμενες αλλαγές στις Ένοπλες Δυνάμεις πυροδότησαν αντιδράσεις, κυρίως από οργανωμένες συντεχνιακές, κομματικές και τοπικιστικές ομάδες συμφερόντων που αδιαφορούν παντελώς για τον εξορθολογισμό της οργάνωσης και λειτουργίας των Ενόπλων Δυνάμεων [1] και δευτερευόντως από τους φορολογούμενους πολίτες που εκφράζουν καλοπροαίρετα τις εύλογες ανησυχίες τους για το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων της Πατρίδας μας. Για την Πολεμική Αεροπορία ειδικότερα, η ανησυχία αυτή εκφράστηκε μετά την ανακοίνωση της απόσυρσης των 47 παλαιοτέρων αεροσκαφών, 33 μαχητικών A-7E και TA-7C της 336 Μοίρας και 14 αναγνωριστικών RF-4E της 348 Μοίρας. Οι δύο συγκεκριμένοι τύποι αεροσκαφών χαρακτηρίζονται από χαμηλές επιχειρησιακές δυνατότητες και εξαιρετικά υψηλό κόστος χρήσης, ενδεικτικά το κόστος ανά ώρα πτήσης του Α-7Ε έχει υπολογιστεί σε €8.479 και του RF-4E σε €16.350, όταν το αντίστοιχο κόστος του F-16 Block 50 ανέρχεται σε €6.019 [2]. Θεωρώντας δεδομένο ότι ο προϋπολογισμός του υπουργείου Εθνικής Άμυνας θα κυμανθεί στα σημερινά χαμηλά επίπεδα τουλάχιστον για την επόμενη τριετία, η διατήρηση των επιχειρησιακών ικανοτήτων της ΠΑ προϋποθέτει την ταχύτατη υλοποίηση των απαραίτητων οργανωτικών μεταβολών, ανεξαρτήτως αντιδράσεων όπως π.χ. εκείνων που οδήγησαν στη ματαίωση της προβλεπόμενης μετακίνησης της 383ΜΕΕΑ των πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-415 από την 113ΠΜ/Αεροδρόμιο Μακεδονίας στην 112ΠΜ/Ελευσίνα. [2].

Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει σήμερα 268 μαχητικά αεροσκάφη, ως ακολούθως:

Tύπος μαχητικού αεροσκάφους Ποσότητα  Σχηματισμός
F-16C/D Block 52+ Adv 30 335M (116ΠΜ)
F-16C/D Block 52+ 56 340Μ, 343Μ (115ΠΜ), 337Μ (110ΠΜ)
F-16C/D Block 50 39 341, 347Μ (111ΠΜ)
F-16C/D Block 30 32 330Μ (111ΠΜ)
Mirage 2000-5Mk2 25 331Μ (114ΠΜ)
Mirage 2000BGM/EGM 19 332Μ (114ΠΜ)
F-4E PI2000 34 338Μ, 339Μ (117ΠΜ)
A-7E Corsair II & TA-7C 33 336Μ (116ΠΜ)

Με την αναστολή λειτουργίας της 346 Μοίρας με έδρα την 110ΠΜ/Λάρισα και την ένταξη των αεροσκαφών F-16 Block 30 στην 330 Μοίρα της 111ΠΜ/Νέα Αγχιάλος, το σύνολο των μαχητικών αεροσκαφών κατανέμεται σε 6 Πτέρυγες Μάχης και 12 Μοίρες. Η απόσυρση των 33 μαχητικών A-7E και TA-7C της 336 Μοίρας και των 14 αναγνωριστικών RF-4E της 348 Μοίρας αποτελεί έναυσμα για τον εξορθολογισμό της διάταξης μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας, με γνώμονα τη βελτίωση της επάνδρωσης και την ορθολογική κατανομή των μαχητικών αεροσκαφών (και των οπλικών τους συστημάτων) που θα οδηγήσουν σε οικονομίες κλίμακας στη συντήρηση.

Συγκεκριμένα:
- Με την συγχώνευση της 338 και 339 Μοίρας στην 117ΠΜ/Ανδραβίδα και συγκέντρωση των 34 αεροσκαφών F-4E PI2000 σε μία ενισχυμένη Μοίρα.
- Με την αναστολή λειτουργίας της 337 Μοίρας, μοναδικής πλέον στην 110ΠΜ/Λάρισα και την κατανομή των F-16C/D Block52 στις 340 και 343 Μοίρες της 115ΠΜ/Σούδα, όπου βρίσκεται η υποδομή συντήρησης και υποστήριξης των εν λόγω αεροσκαφών, καθώς και ο εξομοιωτής πτήσης.
Οι ενέργειες αυτές θα οδηγήσουν το στόλο των 235 αεροσκαφών σε 5 Πτέρυγες Μάχης και 9 Μοίρες. Η απόσυρση των Α-7Ε οδηγεί επίσης στην εξάλειψη της πολυτυπίας καθώς η Πολεμική Αεροπορία θα επιχειρεί για πρώτη φορά στην ιστορία της με τρεις κύριους τύπους αεροσκαφών:
Κύριος τύπος αεροσκάφους
Ποσότητα  Ποσοστό
F-16 (4 διαφορετικές εκδόσεις με 3 διαφορετικούς κινητήρες) 157  67%
Mirage 2000 (δύο διαφορετικές εκδόσεις) 44  18,5%
F-4E 34  14,5%
Σύνολο
235  100%

Ωστόσο, μεγάλο αγκάθι παραμένει η εξασφάλιση της βιωσιμότητας των μη εκσυγχρονισμένων Mirage 2000EGM/BGM και η χρηματοδότηση των δύο προγραμμάτων εκσυγχρονισμού για την ομογενοποίηση του στόλου των F-16: Τον εκσυγχρονισμό 56 αεροσκαφών F-16 Block52+ σε επίπεδο Αdv. που θεωρείται ήπιων παρεμβάσεων και θα αποδώσει ένα στόλο 88 προηγμένων αεροσκαφών πρώτης γραμμής, καθώς και το δομικό εκσυγχρονισμό των 71 διαθέσιμων F-16C/D Block30/50 με επιλεγμένη αντικατάσταση των ηλεκτρονικών τους, αναλόγως φυσικά των οικονομικών δυνατοτήτων. Aιχμή του δόρατος της Πολεμικής Αεροπορίας ήταν, είναι και θα παραμείνει το προσωπικό, οι Ιπτάμενοι και οι Μηχανικοί.

Γι΄αυτό οποιαδήποτε συζήτηση περί οπλικών συστημάτων ή οροφής δυνάμεων θα πρέπει να ξεκινάει εφόσον έχουμε απαντήσει καταφατικά σε τρεις ερωτήσεις:
1. Είναι οι ώρες πτήσης των χειριστών μας τόσες όσες προβλέπονται για την εκπαίδευσή τους;
2. Έχει εξασφαλισθεί η απρόσκοπτη ροή ανταλλακτικών και καυσίμων;
3. Έχει συμμετάσχει η Π.Α στις ασκήσεις του εξωτερικού που θα επιθυμούσε;

Σημειώσεις:
[1] Χαρακτηριστικό παράδειγμα τοπικιστικών παρεμβάσεων σε βάρος του Ελληνικού Στρατού, οι κινητοποιήσεις της δημοτικής αρχής του Ναυπλίου για την κατάργηση του ΚΕΜΧ και η επιστολή του Μητροπολίτη Πατρών στον ΥπΕΘΑ για το κλείσιμο του ΚΕΤΧ.
[2] Με βάση τιμές του 2008. Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία, τ.33
[3] Η απόφαση για την παραμονή της 383 ΜΕΕΑ στη Θεσσαλονίκη ελήφθη κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, λίγα μόλις 24ωρα μετά την αναρρίχηση του βουλευτή Θεσσαλονίκης και πρώην υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου στην ηγεσία του ΠΑΣΟΚ. Το ΓΕΑ είχε κρίνει πως επιχειρησιακοί και οικονομικοί λόγοι επιβάλλουν την συγκέντρωση του συνόλου των πυροσβεστικών αεροσκαφων στην 112ΠΜ/Ελευσίνα.

http://strategyreports.wordpress.com/2012/10/09/hellenic-air-force/

ΣΧΟΛΙΟ "ΙΣΧΥΣ": ΕΜΑΣΤΕ ΑΝΤΙΘΕΤΟΙ ΣΤΙΣ "ΟΜΟΓΕΝΟΠΟΙΗΣΕΙΣ" ΚΑΙ ΣΙΧΑΙΝΟΜΑΣΤΕ ΤΟΥΣ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΥΣ. Η ΟΜΟΓΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΙΩΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΠΑΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΑΙ ΚΑΘΙΣΤΑ ΤΗ ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΗ ΑΠΟ/ΣΕ ΕΝΑ ΟΠΛΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ. ΤΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ ΟΤΑΝ ΑΠΟΣΥΡΟΝΤΑΙ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΝΤΑΙ ΑΠΟ ΑΛΛΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΦΕΡΟΥΝ ΕΠΙΤΥΧΩΣ ΕΙΣ ΠΕΡΑΣ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΩΝ ΑΠΟΣΥΡΘΕΝΤΩΝ. ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΑ Α7. ΠΡΙΝ ΒΙΑΣΤΕΙΤΕ ΝΑ ΠΑΡΑΘΕΣΕΤΕ ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΚΑΘΕ ΠΤΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΚΑΘΕ ΘΕΣΗ ΚΡΑΤΙΚΟΔΙΑΙΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΠΟΣΑ ΘΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΑΠΟΣΥΡΣΗ...

No comments :

Post a Comment