Ο όγκος των αμυντικών συναλλαγών Τουρκίας-Ισραήλ
Μετά την ανακοίνωση του Αχμέτ Νταβούτογλου πως αναστέλλονται οι στρατιωτικές συμφωνίες ανάμεσα σε Τουρκία και Ισραήλ, η προσοχή στράφηκε στους στρατιωτικούς διαγωνισμούς. Ο όγκος των συμφωνηθέντων αμυντικών σχεδίων Τουρκίας και Ισραήλ είναι στα 500 εκ. $.Εκτός από τα Heron και τους λοβούς αναγνώρισης μεγάλα σχέδια δεν υπάρχουν. Από το Ισραήλ αγοράζονται όμως ακόμη κρίσιμες τεχνολογίες. Οι στρατιωτικές συμφωνίες Τουρκίας-Ισραήλ που ήρθαν στην επικαιρότητα μετά την κρίση του πλοίου Μαβί Μαρμαρά υπολογίζονται πως είναι περίπου στα 500 εκ $. Στρατιωτικές πηγές υπολογίζουν στα 4,5 δις $ τα χρήματα που έχει πληρώσει η Τουρκία στο Ισραήλ μέσα σε 20 χρόνια για στρατιωτικούς εξοπλισμούς. Τα μεγάλα σχέδια τελείωσαν, συνεχίζονται μόνο μικρά αλλά κρίσιμης τεχνολογίας σχέδια. Μερικά από τα σχέδια που συνεχίζονται με το Ισραήλ όπως τα δημοσίευσε πριν λίγο καιρό το περιοδικό Ακσιόν είναι τα εξής:
Το ένα από τα δύο μεγάλα σχέδια (το άλλο είναι τα Heron) είναι η ένταξη ηλεκτροοπτικού λοβού στα μαχητικά αεροπλάνα F-4 και F-16 με κύριο ανάδοχο την ASELSAN και εταίρο την Ισραηλινή εταιρία Elbit-IAI. To μερίδιο του Ισραήλ σε αυτό το σχέδιο είναι 180 εκ.$ από τα 300 συνολικά. Με την προσθήκη αυτού του συστήματος στα αεροπλάνα, τα μαχητικά που υπηρετούνε στα ΝΑ θα μπορούνε χωρίς να παραβιάζουν τον εναέριο χώρο του Ιράκ (από 100 χλμ απόσταση) να τραβάνε φωτογραφίες πληροφοριών.
Εκσυγχρονισμός των Μ-60. Έστω και αν αυτό το 687 εκ $ έχει ολοκληρωθεί πριν από μικρό διάστημα, θα συνεχίσει να υπάρχει η ανάγκη των Ισραηλινών (όπως για την αγορά των ανταλλακτικών των αρμάτων). Ειδικοί αναφέρουν πως τα άρματα πέρασαν σοβαρές τροποποιήσεις, έγιναν σαν νέα. Άλλαξε στα 170 άρματα το πακέτο ισχύος (κιβώτιο ταχυτήτων και κινητήρας), οι παλέτες και το σύστημα πυρός άλλαξαν. Το σώμα και ο πύργος καλύφθηκαν από ενεργή θωράκιση. Σε περίπτωση διακοπής των σχέσεων Τουρκίας-Ισραήλ, θα δυσκολευτεί η λειτουργία αυτών των αρμάτων που επιχειρούνε στα ΝΑ.
Η Πολεμική Αεροπορία στα πλαίσια του σχεδίου Αετός της Ειρήνης θα προσθέσει νέο εξοπλισμό και λογισμικό στα 4 αεροπλάνα AWACS (σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου) που αγοράστηκαν από την αμερικανική εταιρία Boeing. Το 1,5 δις $ σχέδιο με κύριο ανάδοχο την ΤΑΙ περιλαμβάνει την τοποθέτηση συστήματος ηλεκτρονικής υποστήριξης από την ισραηλινή εταιρία IAI-Elta. Το σύστημα αυτό αποτελείται από μια σειρά ηλεκτρονικών αντίμετρων μέσω των οποίων το AWACS θα μπορεί να αντιμετωπίσει εν πτήσει ηλεκτρονικές επιθέσεις. Το Ισραήλ για αυτό το σύστημα θα πάρει 25 εκ $. Τον διαγωνισμό τον είχε κερδίσει αρχικά η αυστραλιανή εταιρία ΒΑΕ αλλά δεν πέτυχε. Σε περίπτωση που κοπούνε οι γέφυρες με το Ισραήλ το 1,5 δις $ σχέδιο σχετικά με τα AWACS μπορεί να πάει στα σκουπίδια.
Ένα άλλο κοινό σχέδιο είναι ο εκσυγχρονισμός των 4 ελικοπτέρων Σικόρσκι της Διοίκησης Ειδικών Δυνάμεων (ÖKK). Με κύριο ανάδοχο την ΤΑΙ και υπεργολάβο την ισραηλινή Elbit στα πλαίσια του διαγωνισμού θα γίνουν οι μετατροπές που επιθυμεί η ÖKK. Στην κατεύθυνση αυτή μεγάλο μέρος το κόκπιτ θα γίνει από τζάμι, ώστε να διευρυνθεί το οπτικό πεδίο του ελικοπτέρου. Το Ισραήλ τελείωσε το λογισμικό, αλλά όπως και στο σχέδιο για τα Μ-60, η Τουρκία μπορεί να χρειαστεί την στήριξη της Elbit για τα ανταλλακτικά και το λογισμικό. Από το 100 εκ $ σχέδιο το μερίδιο της Ισραηλινής εταιρίας ήταν 25 εκ. $.
Ο από κοινού εκσυγχρονισμός των F-4 της Τουρκίας τελείωσε πριν από 5 χρόνια. Το σχέδιο είχε αρχίσει με 6500 εκ $ και έφτασε στο 1 δις $. Σε αυτά τα αεροπλάνα όμως αναφέρεται πως δεν υπάρχει ανάγκη για ισραηλινή τεχνική στήριξη. Καθώς αυτά τα αεροπλάνα είναι ευρέως διαδεδομένα, η σχετική στήριξη μπορεί να διασφαλιστεί και από άλλες χώρες. Επίσης η εταιρία BMC που παράγει τα οχήματα μεταφοράς προσωπικού MRAP που φέρουν προστασία απέναντι σε νάρκες και εκρηκτικά και χρησιμοποιούνται από τον Στρατό Ξηράς στις αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις, τα παράγει με άδεια από την ισραηλινή εταιρία Hetehof. Γίνονται υποθέσεις πως υπάρχουν και άλλα παρόμοια σχέδια.
Η Τουρκία φυσικά έχει πληρώσει τα περατωμένα σχέδια, αυτό που τίθεται είναι η σχετική τεχνική στήριξη. Σύμφωνα με αμυντικούς κύκλους εάν η Τουρκία για πολιτικούς λόγους ακυρώσει σχέδια για τα οποία μάλιστα έχει καταβάλει προκαταβολές, θα υποχρεωθεί να πληρώσει αποζημιώσεις. Το αγγλικό περιοδικό Jane’s Defence έγραψε ότι η Τουρκία ζήτησε να αγοράσει αντιαρματικά όπλα και το πυραυλικό σύστημα Barak-8, αλλά το Ισραήλ αρνήθηκε να τα δώσει. Τουρκική εταιρία που μετείχε στον εκσυγχρονισμό των Μ-60 ζήτησε από την ισραηλινή ΙΜΙ θωράκιση, αλλά οι Ισραηλινοί δεν την έδωσαν. Ισραηλινός αμυντικός αξιωματούχος δήλωσε πως ¨Οι σχέσεις με την Τουρκία δεν θα είναι όπως παλιά. Για αυτό προσέχουμε πολύ το τι θα πουλήσουμε΄. Αμυντικές πηγές ανέφεραν πως ¨Αυτή την στιγμή το Ισραήλ δεν είναι η μόνη πηγή αμυντικής στρατιωτικής τεχνολογίας. Στην πραγματικότητα αυτή η κρίση θα φέρει μεγάλες απώλειες στο Ισραήλ¨.
Εφ. Ζαμάν 2-9-2011
http://tourkikanea.gr/2011/09/03/savunma-7/Μετά την ανακοίνωση του Αχμέτ Νταβούτογλου πως αναστέλλονται οι στρατιωτικές συμφωνίες ανάμεσα σε Τουρκία και Ισραήλ, η προσοχή στράφηκε στους στρατιωτικούς διαγωνισμούς. Ο όγκος των συμφωνηθέντων αμυντικών σχεδίων Τουρκίας και Ισραήλ είναι στα 500 εκ. $.Εκτός από τα Heron και τους λοβούς αναγνώρισης μεγάλα σχέδια δεν υπάρχουν. Από το Ισραήλ αγοράζονται όμως ακόμη κρίσιμες τεχνολογίες. Οι στρατιωτικές συμφωνίες Τουρκίας-Ισραήλ που ήρθαν στην επικαιρότητα μετά την κρίση του πλοίου Μαβί Μαρμαρά υπολογίζονται πως είναι περίπου στα 500 εκ $. Στρατιωτικές πηγές υπολογίζουν στα 4,5 δις $ τα χρήματα που έχει πληρώσει η Τουρκία στο Ισραήλ μέσα σε 20 χρόνια για στρατιωτικούς εξοπλισμούς. Τα μεγάλα σχέδια τελείωσαν, συνεχίζονται μόνο μικρά αλλά κρίσιμης τεχνολογίας σχέδια. Μερικά από τα σχέδια που συνεχίζονται με το Ισραήλ όπως τα δημοσίευσε πριν λίγο καιρό το περιοδικό Ακσιόν είναι τα εξής:
Το ένα από τα δύο μεγάλα σχέδια (το άλλο είναι τα Heron) είναι η ένταξη ηλεκτροοπτικού λοβού στα μαχητικά αεροπλάνα F-4 και F-16 με κύριο ανάδοχο την ASELSAN και εταίρο την Ισραηλινή εταιρία Elbit-IAI. To μερίδιο του Ισραήλ σε αυτό το σχέδιο είναι 180 εκ.$ από τα 300 συνολικά. Με την προσθήκη αυτού του συστήματος στα αεροπλάνα, τα μαχητικά που υπηρετούνε στα ΝΑ θα μπορούνε χωρίς να παραβιάζουν τον εναέριο χώρο του Ιράκ (από 100 χλμ απόσταση) να τραβάνε φωτογραφίες πληροφοριών.
Εκσυγχρονισμός των Μ-60. Έστω και αν αυτό το 687 εκ $ έχει ολοκληρωθεί πριν από μικρό διάστημα, θα συνεχίσει να υπάρχει η ανάγκη των Ισραηλινών (όπως για την αγορά των ανταλλακτικών των αρμάτων). Ειδικοί αναφέρουν πως τα άρματα πέρασαν σοβαρές τροποποιήσεις, έγιναν σαν νέα. Άλλαξε στα 170 άρματα το πακέτο ισχύος (κιβώτιο ταχυτήτων και κινητήρας), οι παλέτες και το σύστημα πυρός άλλαξαν. Το σώμα και ο πύργος καλύφθηκαν από ενεργή θωράκιση. Σε περίπτωση διακοπής των σχέσεων Τουρκίας-Ισραήλ, θα δυσκολευτεί η λειτουργία αυτών των αρμάτων που επιχειρούνε στα ΝΑ.
Η Πολεμική Αεροπορία στα πλαίσια του σχεδίου Αετός της Ειρήνης θα προσθέσει νέο εξοπλισμό και λογισμικό στα 4 αεροπλάνα AWACS (σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου) που αγοράστηκαν από την αμερικανική εταιρία Boeing. Το 1,5 δις $ σχέδιο με κύριο ανάδοχο την ΤΑΙ περιλαμβάνει την τοποθέτηση συστήματος ηλεκτρονικής υποστήριξης από την ισραηλινή εταιρία IAI-Elta. Το σύστημα αυτό αποτελείται από μια σειρά ηλεκτρονικών αντίμετρων μέσω των οποίων το AWACS θα μπορεί να αντιμετωπίσει εν πτήσει ηλεκτρονικές επιθέσεις. Το Ισραήλ για αυτό το σύστημα θα πάρει 25 εκ $. Τον διαγωνισμό τον είχε κερδίσει αρχικά η αυστραλιανή εταιρία ΒΑΕ αλλά δεν πέτυχε. Σε περίπτωση που κοπούνε οι γέφυρες με το Ισραήλ το 1,5 δις $ σχέδιο σχετικά με τα AWACS μπορεί να πάει στα σκουπίδια.
Ένα άλλο κοινό σχέδιο είναι ο εκσυγχρονισμός των 4 ελικοπτέρων Σικόρσκι της Διοίκησης Ειδικών Δυνάμεων (ÖKK). Με κύριο ανάδοχο την ΤΑΙ και υπεργολάβο την ισραηλινή Elbit στα πλαίσια του διαγωνισμού θα γίνουν οι μετατροπές που επιθυμεί η ÖKK. Στην κατεύθυνση αυτή μεγάλο μέρος το κόκπιτ θα γίνει από τζάμι, ώστε να διευρυνθεί το οπτικό πεδίο του ελικοπτέρου. Το Ισραήλ τελείωσε το λογισμικό, αλλά όπως και στο σχέδιο για τα Μ-60, η Τουρκία μπορεί να χρειαστεί την στήριξη της Elbit για τα ανταλλακτικά και το λογισμικό. Από το 100 εκ $ σχέδιο το μερίδιο της Ισραηλινής εταιρίας ήταν 25 εκ. $.
Ο από κοινού εκσυγχρονισμός των F-4 της Τουρκίας τελείωσε πριν από 5 χρόνια. Το σχέδιο είχε αρχίσει με 6500 εκ $ και έφτασε στο 1 δις $. Σε αυτά τα αεροπλάνα όμως αναφέρεται πως δεν υπάρχει ανάγκη για ισραηλινή τεχνική στήριξη. Καθώς αυτά τα αεροπλάνα είναι ευρέως διαδεδομένα, η σχετική στήριξη μπορεί να διασφαλιστεί και από άλλες χώρες. Επίσης η εταιρία BMC που παράγει τα οχήματα μεταφοράς προσωπικού MRAP που φέρουν προστασία απέναντι σε νάρκες και εκρηκτικά και χρησιμοποιούνται από τον Στρατό Ξηράς στις αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις, τα παράγει με άδεια από την ισραηλινή εταιρία Hetehof. Γίνονται υποθέσεις πως υπάρχουν και άλλα παρόμοια σχέδια.
Η Τουρκία φυσικά έχει πληρώσει τα περατωμένα σχέδια, αυτό που τίθεται είναι η σχετική τεχνική στήριξη. Σύμφωνα με αμυντικούς κύκλους εάν η Τουρκία για πολιτικούς λόγους ακυρώσει σχέδια για τα οποία μάλιστα έχει καταβάλει προκαταβολές, θα υποχρεωθεί να πληρώσει αποζημιώσεις. Το αγγλικό περιοδικό Jane’s Defence έγραψε ότι η Τουρκία ζήτησε να αγοράσει αντιαρματικά όπλα και το πυραυλικό σύστημα Barak-8, αλλά το Ισραήλ αρνήθηκε να τα δώσει. Τουρκική εταιρία που μετείχε στον εκσυγχρονισμό των Μ-60 ζήτησε από την ισραηλινή ΙΜΙ θωράκιση, αλλά οι Ισραηλινοί δεν την έδωσαν. Ισραηλινός αμυντικός αξιωματούχος δήλωσε πως ¨Οι σχέσεις με την Τουρκία δεν θα είναι όπως παλιά. Για αυτό προσέχουμε πολύ το τι θα πουλήσουμε΄. Αμυντικές πηγές ανέφεραν πως ¨Αυτή την στιγμή το Ισραήλ δεν είναι η μόνη πηγή αμυντικής στρατιωτικής τεχνολογίας. Στην πραγματικότητα αυτή η κρίση θα φέρει μεγάλες απώλειες στο Ισραήλ¨.
Εφ. Ζαμάν 2-9-2011
ΠΙΘΑΝΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΙΣΡΑΗΛ-ΤΟΥΡΚΙΑΣ
Η ¨συμφωνία στρατιωτικής συνεργασίας¨ ανάμεσα σε Ισραήλ και Τουρκία ολοκληρώθηκε κατά την περίοδο της πρωθυπουργίας του Νετσμετίν Ερμπακάν. Μετά την υπογραφή της, το Ισραήλ κατέστη η πιο σημαντική χώρα στον τομέα των αμυντικών αγορών Η στρατιωτική συνεργασία έχει τρία μέρη.
-Το πρώτο είναι η στρατιωτική εκπαίδευση. Στα πλαίσια αυτά γίνονται αμοιβαίες επισκέψεις σε λιμάνια και κάποιες κοινές ασκήσεις ειδικών μονάδων. Μετά την ένταση όμως στις σχέσεις τα τελευταία 4 χρόνια δεν γίνεται η ναυτική άσκηση ¨ασφαλής γοργόνα¨ των δύο χωρών. ¨όπως και στην αεροπορική άσκηση ¨Αετός της Ανατολίας¨ δεν προσκαλείται το Ισραήλ.
- Δεύτερο μέρος της στρατιωτικής συμφωνίας Τουρκίας-Ισραήλ είναι η συνεργασία στην αμυντική βιομηχανία. Αυτή περιλαμβάνει την συνεργασία αμυντικών βιομηχανιών των δύο χωρών, κάποια ανταλλαγή στον τομέα πληροφοριών της τεχνολογίας και κάποιες στρατιωτικές αγορές. Η απόφαση της Τουρκίας να αναστείλει τις στρατιωτικές συμφωνίες με το Ισραήλ, θα επηρεάσει περισσότερο την αμυντική βιομηχανία του Ισραήλ. Διότι η Τουρκία ήταν αγοραστής.
- Δεύτερο μέρος της στρατιωτικής συμφωνίας Τουρκίας-Ισραήλ είναι η συνεργασία στην αμυντική βιομηχανία. Αυτή περιλαμβάνει την συνεργασία αμυντικών βιομηχανιών των δύο χωρών, κάποια ανταλλαγή στον τομέα πληροφοριών της τεχνολογίας και κάποιες στρατιωτικές αγορές. Η απόφαση της Τουρκίας να αναστείλει τις στρατιωτικές συμφωνίες με το Ισραήλ, θα επηρεάσει περισσότερο την αμυντική βιομηχανία του Ισραήλ. Διότι η Τουρκία ήταν αγοραστής.
- Εκφράζονται σχόλια πως μπορεί να υπάρξει πρόβλημα για την Τουρκία σε σχέση με το τρίτο μέρος της συμφωνίας στρατιωτικής συνεργασίας που αφορά την ανταλλαγή πληροφοριών.
Η τελευταία φορά που το επίπεδο των σχέσεων Τουρκίας-Ισραήλ είχε κατέβει στο β΄ επίπεδο ήταν το 1980. Κάτι στο οποίο είχε δοθεί τέλος το 1988.
Εφ. Γενί Σαφάκ 3-9-2011Η τελευταία φορά που το επίπεδο των σχέσεων Τουρκίας-Ισραήλ είχε κατέβει στο β΄ επίπεδο ήταν το 1980. Κάτι στο οποίο είχε δοθεί τέλος το 1988.
http://tourkikanea.gr/2011/09/03/israel-5/
No comments :
Post a Comment