21/10/2021

Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για την Ασφάλεια των Θαλασσών (EMSA): Υπεγράφη συμφωνία με τη γαλλική CLS για την προμήθεια από τα κράτη-μέλη μη επανδρωμένων αεροσκαφών ελέγχου και άμεσης επέμβασης

Την υπογραφή ενός πρώτου συμβολαίου με τη γαλλική εταιρεία δορυφορικών μελετών CLS υπέγραψε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για την Ασφάλεια των Θαλασσών (EMSA) με στόχο την καλύτερη από αέρος εποπτεία των θαλασσών της ΕΕ. Δηλαδή τη συντομότερη δυνατή επέμβαση σε περιπτώσεις ατυχημάτων, παράνομων μεταφορών προσώπων και εμπορευμάτων ή ακόμα και σε περιπτώσεις απόρριψης επιβαρυντικού για το περιβάλλον έρματος από τα πλοία στη θάλασσα. Τις εναέριες περιπολίες θα κάνουν μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones), με τα οποία θα προμηθεύσει κατόπιν αιτήσεώς των τις χώρες-μέλη της ΕΕ η γαλλική εταιρεία δορυφορικών μελετών και συστημάτων CLS. Η CLS είναι θυγατρική του Εθνικού Κέντρου Διαστημικών Μελετών της Γαλλίας (CNES) και δραστηριοποιείται στις περιβαλλοντικές και κλιματολογικές παρατηρήσεις, στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, τη βιώσιμη διαχείριση των αλιευμάτων και σε μελέτες ενεργειακών υποδομών. Η EMSA είναι ένα ευρωπαϊκό όργανο με αρμοδιότητα να ελέγχει την ασφαλή ναυσιπλοΐα και να επεμβαίνει σε περίπτωση ατυχημάτων.

Βάσει της συμφωνίας αξίας 30 εκατ. ευρώ που υπεγράφη το πρωί της Τετάρτης και θα έχει διάρκεια τεσσάρων ετών, η γαλλική εταιρεία θα προμηθεύσει τα κράτη-μέλη με ένα στόλο drones. Αρχικά προβλέπεται η κατόπιν αιτήσεως των εθνικών κυβερνήσεων προμήθεια μέχρι τεσσάρων αεροσκαφών σε κάθε κράτος-μέλος. Πρόκειται για μια συμφωνία-πιλότο, την οποία τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης χαρακτηρίζουν ως «πρωτοποριακή» για την Ευρώπη. «Η EMSA θα μπορεί να συντονίσει την ταυτόχρονη ανάπτυξη δύο drones που θα απογειώνονται από δύο χώρες της ΕΕ. Τα αεροσκάφη αυτά θα παρεμβαίνουν συμπληρωματικά των δορυφορικών μέσων εποπτείας που έχει ομαδοποιήσει και συντονίζει το CleanSeaNet. Είναι η πρώτη φορά που θα αναπτυχθεί ένα συνδυαστικό σύστημα θαλάσσιας εποπτείας με τη συμμετοχή πολιτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών», σημειώνει η Στεφανί Λιμουζέν, γενική διευθύντρια της CLS. Σημειώνεται ότι το CleanSeaNet, στο οποίο αναφέρεται η γαλλίδα μάνατζερ, είναι ένα σύστημα εποπτείας των ευρωπαϊκών θαλασσών για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων κατά κύριο λόγο, που λειτουργεί βάσει παρατηρήσεων εικόνων που στέλνουν δορυφόροι.

Κατασκευάστρια των drones είναι η πορτογαλική εταιρεία Tekever. «Αντιμετωπίσαμε κάποιες δυσκολίες για να επιλέξουμε τον κατάλληλο βιομηχανικό εταίρο. Απαίτησή μας ήταν να αποκτήσουμε αεροσκάφη ειδικά κατασκευασμένα για τη διενέργεια θαλάσσιας εποπτείας για πολιτικούς σκοπούς, που θα έπρεπε να είναι πολύ ανθεκτικά και με μεγάλη αυτονομία», υπογράμμισε στη γαλλική «Le Figaro» η Στεφανί Λιμουζέν της CLS. Τα συγκεκριμένα drones της Tekever έχουν ακτίνα δράσης 1.300 χιλιομέτρων και έχουν τη μορφή ενός μικρού αεροσκάφους 180 κιλών με άνοιγμα φτερών που φτάνει τα 8 μέτρα. Διαθέτουν πολλά μέσα αποτύπωσης εικόνων (σύγχρονες βιντεοκάμερες) και επίσης ένα σύστημα υπέρυθρων ακτίνων για νυκτερινές λήψεις. Είναι επίσης εφοδιασμένα με ένα ναυτικό ραντάρ και με ανιχνευτές δικτύων κινητής τηλεφωνίας με κυψελοειδή μορφή (GSM). «Τα drones αυτά έχουν ειδικό εξοπλισμό που επιτρέπει την παρατήρηση σκαφών κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίζουν τα σκάφη προκειμένου να διαπιστώνουν την ταυτότητά τους», εξήγησε η μάνατζερ της CLS.

Ο στόλος αυτός των μη επανδρωμένων αεροσκαφών θα επιτρέπει στην αρμόδια Υπηρεσία της ΕΕ (EMSA) να πραγματοποιούν προληπτικούς ελέγχους ώστε να διαπιστώνουν εγκαίρως τον κίνδυνο πιθανών ατυχημάτων. Επίσης να προλαμβάνουν περιπτώσεις ρύπανσης των θαλασσών, δραστηριοτήτων παράνομης αλιείας, αλλά και κάθε είδους παράνομων διακινήσεων μέσω θαλάσσης, που γίνονται συνήθως με ταχύπλοα σκάφη και απαιτείται άμεση αντίδραση για την ανάσχεσή τους. Η CLS κάνει λόγο για διακίνηση ναρκωτικών, αλλά και μεταναστών «που επιχειρούν να φθάσουν δια θαλάσσης στη Βρετανία, στην Ισπανία ή στην Ελλάδα».  Η νέα αυτή ευρωπαϊκή υπηρεσία θα τεθεί σε λειτουργία εντός ολίγων μηνών, εκτιμά η CLS, αφού λάβει πρώτα το πράσινο φως από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου των αεροπορικών πτήσεων των χωρών-μελών της ΕΕ. «Δεδομένων των εκτεταμένων ζωνών εποπτείας – η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ακτογραμμή μήκους 71.928 εκατομμυρίων χιλιομέτρων – είναι πιθανόν να ακολουθήσουν και άλλες συμφωνίες που θα ενισχύσουν τον ευρωπαϊκό στόλο των drones», σημειώνει η γαλλική εταιρεία.

ΑΜΠΕ

No comments :

Post a Comment