16/11/2018

Brexit: Ήταν όλοι τους ηλίθιοι;

Όταν στο μέλλον οι ιστορικοί θα προσπαθούν να κατανοήσουν το πώς η Βρετανία έφτασε στο σημείο να χρειάζεται να επιλέξει μεταξύ του χάους και της μετατροπής της σε δορυφόρο της ΕΕ, ένα βασικό ερώτημα θα τους βασανίζει: Ήταν όλοι αυτοί συνειδητοί ψεύτες, ή απλά εντυπωσιακά αδαείς; Που δηλαδή σταματάει η ψευδολογία και που αρχίζει η ηλιθιότητα;

Οι ιστορικοί γενικά τείνουν να υποθέτουν πως οι άνθρωποι της εξουσίας έχουν μια βασική ιδέα του τι κάνουν, και πως οι πράξεις τους είναι μελετημένες. Μπορεί να χρησιμοποιούν την εξαπάτηση ως τακτική, και μπορεί να έχουν ψευδαισθήσεις ως προς το τι μπορούν να πετύχουν… τουλάχιστον όμως στην αρχή θα πρέπει να διαθέτουν μια αίσθηση της πραγματικότητας, αλλιώς δεν θα μπορούσαν να βρίσκονται στην εξουσία. Έτσι δεν είναι; Για τους ταλαίπωρους όμως ιστορικούς που θα προσπαθήσουν να ερμηνεύσουν το Brexit, αυτή η υπόθεση δεν ισχύει. Υπάρχει βεβαίως αρκετή ξεκάθαρη ψευδολογία για να μελετήσουν.

Ολόκληρη π.χ. η δημοσιογραφική και πολιτική καριέρα του Boris Johnson είναι γεμάτη από παραδείγματα του ταλέντου του, να παίρνει κάποιους μικρούς κι ασήμαντους κανονισμούς της ΕΕ και να τους διαστρεβλώνει με υπερβολικά επιχειρήματα, μετατρέποντας τους σε παραδείγματα σκληρής καταπίεσης εκ μέρους των «ευρωκρατών». Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνεται κατά λάθος. Δεν μπορείς έτσι εύκολα να κάνεις το μαύρο άσπρο. Αυτό δεν δηλώνει άγνοια, αλλά μια συνειδητή παραποίηση της αλήθειας. Κι αυτά τα παραδείγματα θα τα βρουν πολύ εύκολα οι ιστορικοί στο μέλλον.

Το πραγματικό πρόβλημά τους θα είναι να αντιμετωπίσουν τις διάφορες αποχρώσεις της λησμοσύνης. Εδώ είναι που οι λόγιοι του μέλλοντος θα πρέπει να διαχωρίσουν μεταξύ τριών ειδών άγνοιας: την συνειδητή, την αυταπάτη, και τέλος εκείνη που μπορούμε να χαρακτηρίσουμε ως ζωώδη άγνοια.

Η πρώτη περίπτωση αφορά σε εκείνους που ξέρουν πολύ καλά κάτι, αλλά επιλέγουν να μη το σκέφτονται.
Π.χ. η Theresa May, όταν μιλούσε για τα ιρλανδικά σύνορα την 21/7/16, δυο μόλις μέρες πριν από το δημοψήφισμα, και έλεγε πως: «σκεφτείτε το, αν βγούμε από την ΕΕ με δασμούς στις εξαγωγές προς αυτήν, θα πρέπει να υπάρχει κάτι που να το αναγνωρίζει μεταξύ της Βόρειας Ιρλανδίας και της Ιρλανδίας. Αν βγεις από την ΕΕ με τις ελεύθερες διακινήσεις της, τότε πως μπορείς να έχεις ένα καθεστώς ανοιχτών συνόρων με ένα κράτος που είναι στην ΕΕ και έχει πρόσβαση στην ελεύθερη διακίνηση»; Άρα η Theresa May γνώριζε πως αν βγεις από την ΕΕ, και την τελωνειακή ένωση, αυτό δημιουργεί κλειστά σύνορα. Μετά όμως, ως πρωθυπουργός, επέμενε για το αντίθετο. Ότι δηλαδή μια έξοδος από την ΕΕ θα ήταν συμβατή με την μη επιστροφή στα κλειστά σύνορα! Δεν γνώριζε δηλαδή αυτά που γνώριζε…

Δεύτερη περίπτωση είναι αυτή της αυταπάτης, που σε κάνει να ξεκινάς με μια ιδεολογική υπόθεση την οποία πιστεύεις ως αληθινή αν και δεν είναι, και στη συνέχεια εξάγεις λογικά συμπεράσματα από αυτήν.
Για παράδειγμα ο David Davis, που πίστευε ειλικρινά ότι η ΕΕ δεν είναι παρά μια βιτρίνα της γερμανικής κυριαρχίας στην Ευρώπη. Γι αυτό και επίσης πίστευε ότι οι διαπραγματεύσεις για το Brexit δεν θα διεξάγονταν με τις Βρυξέλλες, αλλά απ’ ευθείας με το Βερολίνο, και μάλιστα σε χαλαρή ατμόσφαιρα μεταξύ τυρού και αχλαδιού, χωρίς τριβές, κι αυτό επειδή οι Γερμανοί αυτοκινητοβιομήχανοι αυτό ήθελαν! Μια ξεκάθαρη περίπτωση αυταπάτης.

Υπάρχει επίσης και η πλήρης, ζωώδης, και ογκώδης άγνοια. Η γνήσια και ανόθευτη βλακεία… αυτή που θυμίζει τον ηλίθιο του χωριού. Βάσει της οποίας οι κυβερνώντες την Βρετανία μάλλον δεν γνωρίζουν τα βασικά, αυτά που κι ένας άσχετος μπορεί εύκολα να βρει στο Γκουγκλ…
Η υπέρμαχος του Brexit Nadine Dorries παραδέχτηκε πως δεν γνώριζε τι είναι η τελωνειακή ένωση! Ο συνάδελφος και σύντροφός της στον αγώνα Andrew Bridgen είπε πριν από ένα μήνα «ως Άγγλος, νομίζω πως έχω το δικαίωμα να πάω στην Ιρλανδία και να ζητήσω διαβατήριο, έτσι δεν είναι»;

Η Karen Bradley, η αρμόδια υπουργός για την Βόρεια Ιρλανδία, δήλωσε: «παραδέχομαι πως όταν ξεκίνησα αυτή τη δουλειά, δεν είχα αντιληφθεί κάποια από τα βαθιά ριζωμένα ζητήματα που αφορούν στη Β. Ιρλανδία. Δεν καταλάβαινα για παράδειγμα γιατί στις εκλογές της χώρας οι εθνικιστές δεν ψηφίζουν ενωτικά κόμματα, και το αντίστροφο…».

Και μόλις την περασμένη εβδομάδα, ο αρμόδιος για το Brexit Dominic Raab είπε: «δεν είχα καταλάβει το πλήρες μέγεθος του όλου θέματος, αλλά αν δει κανείς το Η.Β. και το πώς διεξάγεται το εμπόριό του, τότε αντιλαμβάνεται ότι εξαρτώμεθα σε μεγάλο βαθμό από το πέρασμα Dover-Calais».

Το εντυπωσιακό με αυτά τα παραδείγματα είναι η δημόσια αναγνώριση της άγνοιας εκ μέρους αυτών των πολιτικών. Και το θέμα δεν είναι ότι αγνοούν βασικά ζητήματα, αλλά το ότι δεν θεωρούσαν ντροπή το να μη τα γνωρίζουν! Μιλάμε για πλήρη μορφή ογκώδους άγνοιας. Όχι μόνο δεν ξέρεις κάτι, αλλά δεν ξέρεις ότι θα έπρεπε να το ξέρεις…

Στο τέλος, οι ιστορικοί θα καταφέρουν και θα φτάσουν σε σημείο να ξεχωρίσουν την συνειδητή αυταπάτη από την σκέτη αυταπάτη. Αυτά θα χαρτογραφηθούν. Εκείνο όμως που δεν μπορεί να μετρηθεί και να αναλυθεί είναι η πλήρης και ογκώδης άγνοια. Στο τέλος, ότι και να γίνει, θα διευκρινιστεί ότι αυτό που συνέβη ήταν μέρος ενός γενικότερου στρατηγικού σχεδιασμού, και πως αν μπορέσουμε να ερευνήσουμε το βάθος του τότε θα αποκαλύψουμε και την κρυμμένη αλήθεια πίσω από το Brexit. Αλλά ποιος θα πιστέψει πως αυτή η κρυμμένη αλήθεια ήταν τελικά μια τόσο γαϊδουρινή ηλιθιότητα;

Fintan O’Toole
The Irish Times

Απόδοση: S.A.
https://orthografos.blogspot.com/2018/11/brexit.html

ΣΧΕΤΙΚΟ:  https://www.liberal.gr/arthro/229315/diethni-themata/2018/i-mei-epelexe-ton-choro-tou-zaloggou-gia-to-Brexit.html

ΣΧΟΛΙΟ "ΚΟΥΡΗΤΗΣ": ΣΤΗΝ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΑΛΛΩΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΒΑΣΗ ΤΟΥ Η.Β ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ.
- Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ Η ΚΥΠΡΟΣ ΠΗΡΑΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΗΘΕΛΑΝ; ΗΘΕΛΑΝ ΚΑΤΙ;
- ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ Η ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΘΑ ΣΥΝΑΙΝΕΣΟΥΝ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΑΝ ΔΕΝ ΠΗΡΑΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΗΘΕΛΑΝ;
- ΓΙΑΤΙ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΟ ΠΩΣ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕΤΑΞΥ Ε.Ε ΚΑΙ Η.Β ΘΑ ΤΥΧΕΙ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΤΗΣ Ε.Ε;
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΤΗΝ ΘΕΩΡΩ ΕΤΕΡΟΒΑΡΗ ΥΠΕΡ ΤΟΥ Η.Β ΣΕ ΠΟΛΛΑ ΣΗΜΕΙΑ. ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΕΝΑΣ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΜΟΧΛΟΣ ΠΙΕΣΗΣ (Ε.Ε ΚΑΙ Η.Β) ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΕΑΝ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΨΟΥΜΕ.  ΤΟ ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΚΑΝΕΙΣ; ΕΔΡΑΣΕ ΚΑΠΟΙΟΣ;

Το κείμενο συμφωνίας εδώ: 14_November_Draft_Agreement

Τα βασικά σημεία που προβλέπει το προσχέδιο της συμφωνίας.

* Κόστος «διαζυγίου»: Το προσχέδιο περιλαμβάνει λεπτομέρειες για τον συνολικό λογαριασμό, τον οποίο οι δύο πλευρές συμφώνησαν πριν από μερικούς μήνες. Το Ηνωμένο Βασίλειο θα πληρώσει τουλάχιστον 39 δισ. στερλίνες στην Ε.Ε. για να καλύψει όλες τις χρηματοοικονομικές του υποχρεώσεις.

* Προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών της Ε.Ε. που διαμένουν στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και των Βρετανών πολιτών στην Ε.Ε. Παραμένουν όμως ερωτήματα πάνω σε διάφορα ζητήματα, όπως τα δικαιώματα των Βρετανών πολιτών για απασχόληση σε διάφορες χώρες της Ε.Ε.

* Χρηματοοικονομικές αγορές: Το προσχέδιο δίνει στο χρηματοοικονομικό κέντρο Σίτι του Λονδίνου βασικού επιπέδου πρόσβαση στις αγορές της Ε.Ε, με καθεστώς παρόμοιο με εκείνο που ισχύει για τις επιχειρήσεις των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας. Η σχέση θα είναι «αποδυναμωμένη», σύμφωνα όμως με τις Βρυξέλλες πρόκειται για την καλύτερη δυνατή συμφωνία που θα μπορούσε να περιμένει το Ηνωμένο Βασίλειο. Στο πλαίσιο αυτό, η Βρετανία θα κληθεί να υλοποιήσει μια σειρά δεσμεύσεων που αφορούν τη διατήρηση της οικονομικής σταθερότητας, τη διασφάλιση της ακεραιότητας της αγοράς, την προστασία των επενδυτών, την εξασφάλιση του θεμιτού ανταγωνισμού και σεβασμό στα ρυθμιστικά και κανονιστικά πλαίσια.

* Ισότιμοι όροι ανταγωνισμού: Η συμφωνία προβλέπει ότι η Βρετανία θα πρέπει να τηρεί ισότιμους όρους στον ανταγωνισμό και τις κρατικές ενισχύσεις, την εργασία, το περιβάλλον και τους φόρους. Αυτές οι προϋποθέσεις διασφαλίζουν ισότιμους όρους μεταξύ βρετανικών και ευρωπαϊκών επιχειρήσεων.

* Εμπορική συμφωνία: Οι δύο πλευρές θα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για μια εμπορική συμφωνία εντός της μεταβατικής περιόδου που διαρκεί έως τον Δεκέμβριο του 2020. Το νέο εμπορικό σύμφωνο θα τεθεί σε εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2021, εκτός κι αν υπάρξει πρόβλεψη για ολιγόμηνη παράταση της μεταβατικής περιόδου.

* Η Βρετανία θα παραμείνει μέλος του EDA μέχρι το 2020. Στο Άρθρο 76 της προτεινόμενης συμφωνίας τονίζεται ότι η Βρετανία θα παραμείνει ενεργή στις κοινές αμυντικές προμήθειες μέχρι το τέλος της προτεινόμενης οριζόμενης ημερομηνίας. Στον EDA συμμετέχουν 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε.

* Σύνορα με την Ιρλανδία: Η λεγόμενη «ασφαλιστική δικλίδα» θα είναι προσωρινή μέχρι το 2020 και αποτρέπει την υιοθέτηση «σκληρών συνόρων» ανάμεσα στην Ιρλανδία, που είναι μέλος της Ε.Ε., και τη Βόρεια Ιρλανδία, που υπάγεται στην επικράτεια του Ηνωμένου Βασιλείου. Η Βόρεια Ιρλανδία θα απολαμβάνει το ίδιο τελωνειακό καθεστώς με το υπόλοιπο Ηνωμένο Βασίλειο, όμως θα συνεχίσει να υπόκειται σε συγκεκριμένους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Η «ενιαία τελωνειακή εδαφική επικράτεια» θα καλύπτει όλα τα αγαθά, με εξαίρεση τα προϊόντα αλιείας. Το Ηνωμένο Βασίλειο δεσμεύεται να αποφύγει «σκληρά σύνορα» ανάμεσα στην Ιρλανδία και τη Βόρεια Ιρλανδία και να διατηρήσει τη «Συμφωνία της Μεγάλης Παρασκευής» του 1998, τερματίζοντας τον αιματηρό εμφύλιο πόλεμο τριών δεκαετιών στη Βόρεια Ιρλανδία.

Βασικά σημεία σύμφωνα με το ΑΜΠΕ

Δικαιώματα των Πολιτών: Το σχέδιο συμφωνίας προστατεύει τα δικαιώματα τουλάχιστον 3 εκατομμυρίων Ευρωπαίων πολιτών που ζουν στη Βρετανία και 1 εκατομμυρίου Βρετανών πολιτών που ζει στην ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να συνεχίσουν να εργάζονται, να λαμβάνουν τις παροχές στην επιλεγόμενη χώρα διαμονής τους.

Οικονομική διευθέτηση: Λονδίνο και Βρυξέλλες συμφώνησαν να «σεβαστούν τις κοινές δεσμεύσεις που είχαν αναλάβει», στα οικονομικά ζητήματα, όσο η Βρετανία ήταν κράτος μέλος της Ενωσης. Η βρετανική κυβέρνηση εκτιμά τον συνολικό λογαριασμό του διαζυγίου σε περίπου 35 με 39 δισεκατομμύρια λίρες.

Μεταβατική περίοδος: Βάσει σχεδίου, η Βρετανία θα εισέλθει σε μια 21μηνη μεταβατική περίοδο μετά την αποχώρησή της από το μπλοκ τον Μάρτιο. Αυτό το χρονικό διάστημα τελειώνει το 2020, δίνοντας χρόνο και στις δύο πλευρές να διαπραγματευτούν μια μελλοντική πολιτική και εμπορική σχέση. Η συμφωνία επίσης περιλαμβάνει πρόβλεψη μίας μόνο παράτασης στην μεταβατική περίοδο να συμφωνηθεί έως το τέλος του Ιουνίου 2020.

Backstop (δίκτυ ασφαλείας): Το ζήτημα που έφερε σε αδιέξοδο τις συνομιλίες ήταν τα ιρλανδικά σύνορα και η αποφυγή της επαναφοράς ενός «σκληρού συνόρου» ανάμεσα στην Δημοκρατία της Ιρλανδίας και την Βόρειας Ιρλανδίας, ώστε να διαφυλαχθούν οι ειρηνευτικές συμφωνίες του 1998. Το σχέδιο συμφωνίας προβλέπει ένα backstop (δίκτυ ασφαλείας) αντί ενός συνόρου που θα χώριζε το νησί στην μέση. Προορισμένο να εφαρμοσθεί μόνο ως έσχατη λύση, το backstop προβλέπει την παραμονή του Ηνωμένου Βασιλείου στην τελωνειακή ένωση, αλλά και ένα ειδικό ρυθμιστικό πλαίσιο για την Βόρεια Ιρλανδία κατά την διάρκεια μεταβατικής περιόδου, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για την μελλοντική εμπορική σχέση ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Διακυβέρνηση: Βρετανοί διαπραγματευτές είχαν απορρίψει την αρχική πρόταση της ΕΕ ότι το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να έχει την άμεση εποπτεία του σχεδίου συμφωνίας. Λονδίνο και Βρυξέλλες πλέον συμφώνησαν να εγκαθιδρύσουν μια επιτροπή για την επίλυση των διαφορών, με την επιλογή ιδιαίτερα ζητήματα να οδηγούνται σε μια ειδική οµάδα διαιτησίας. Αυτή θα αναζητά οδηγείες του ΔΕΕ όταν η ευρωπαϊκή νομοθεσία διακυβεύεται.

Κύπρος και Γιβραλτάρ: Το προσχέδιο προβλέπει ειδικές διατάξεις για την Κύπρο και το Γιβραλτάρ, σε ζητήματα διακυβέρνησης όπως δικαιώματα πολιτών, φορολογία και άλλα θέματα.

Μελλοντική σχέση: Το σχέδιο συμφωνίας καθορίζει τους όρους της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ και όχι την μορφή των μελλοντικών σχέσεων. Εντούτοις, θεωρείται ότι αποτελεί τη βάση των διαπραγματεύσεων για τις σχέσεις των δύο πλευρών, το περίγραμμα των οποίων θα αναφέρεται σε μια συνοδευτική πολιτική διακήρυξη. Το 7σελιδο προσχέδιο της διακήρυξης αυτής δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί. Ως τώρα, Λονδίνο και Βρυξέλλες έχουν συμφωνήσει σε μια σειρά αρχών για τη θεμελίωση της μελλοντικής πολιτικής και εμπορικής τους σχέσης, σε θέματα από τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, το κράτος δικαίου, στόχος για το ελεύθερο εμπόριο αγαθών, βιώσιμη αλιεία, συνεργασία σε θέματα ασφάλειας και κοινές δράσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.

No comments :

Post a Comment