Στην αποδέσμευση λεπτομερειών των απίστευτων φουτουριστικών σχεδιασμών του για μελλοντικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη μάχης που θα εκτελούν υποστηρικτικές αποστολές επ’ ωφελεία των πιλότων επανδρωμένων μαχητικών των Αεροπορικών Δυνάμεων Αυτοάμυνας της Ιαπωνίας (JASDF), αποδέσμευσε το υπουργείο Άμυνας της Ιαπωνίας. Οι λεπτομέρειες εμπεριέχονται σε μελέτη που εξέδωσε η υπηρεσία προμηθειών, τεχνολογίας και λογιστικής υπηρεσίας του ιαπωνικού υπουργείου Άμυνας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που αποδεσμεύθηκαν, οι JASDF προσβλέπουν στην ένταξη δύο διαφορετικών τύπων μη επανδρωμένων αεροσκαφών:
Ενός υψηλής ικανότητας ελιγμών που θα λειτουργεί ως νούμερο 2 ζεύγους αεροσκαφών (wingman) και το οποίο θα λαμβάνει εντολές από τον ιπτάμενο του επανδρωμένου μαχητικού που ηγείται του ζεύγους και ενός μεγάλης αυτονομίας, μη επανδρωμένου αεροσκάφους άμυνας κατά βαλλιστικών βλημάτων το οποίο εξοπλισμένο με συστήματα αισθητήρων θα μπορεί να εντοπίζει και ιχνηλατεί πυραυλικές απειλές. Ειδικότερα, το μη επανδρωμένο αεροσκάφος άμυνας κατά βαλλιστικών βλημάτων προγραμματίζεται να ενταχθεί σε υπηρεσία περί το 2030, ενώ η πρώτη έκδοση του μη επανδρωμένου αεροσκάφους «wingman» θα αναπτυχθεί τα επόμενα 15 έως 20 χρόνια.Μία δεύτερη έκδοση του συγκεκριμένου αεροσκάφους, που θα χρησιμοποιεί την ίδια άτρακτο και το ίδιο κινητήρα με το μη επανδρωμένο αεροσκάφος άμυνας κατά βαλλιστικών βλημάτων, με δυνατότητα άφεσης – εκτόξευσης όπλων θα μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως μέσο «προσέλκυσης» – αντιμετώπισης επερχόμενων απειλών ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος για το επανδρωμένο μαχητικό.Επίσης, θα είναι δυνατόν ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος «wingman» να λειτουργεί ως αισθητήρας επ’ ωφελεία άλλου μη επανδρωμένου αεροσκάφους που θα είναι φορέας όπλων. Ή το επανδρωμένο μαχητικό λειτουργώντας ως αισθητήρας, αλλά και ως κέντρο διοίκησης, να έπεται μη επανδρωμένων αεροσκαφών που οπλισμένα θα προσβάλλουν τους στόχους που τους ανατίθενται.
Λαμβάνοντας υπόψη της δυσκολίας προγραμματισμού συστημάτων αυτόνομης λειτουργίας στην εκτέλεση ελιγμών εναέριας μάχης, η ιαπωνική προσέγγιση στο ζήτημα μπορεί να θεωρηθεί ως «μοναχικός» αλλά και υπερφιλόδοξος δρόμος, αφού οι περισσότερες χώρες εστιάζουν στην ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών ως πλατφόρμες προσβολής στόχων εδάφους – επιφανείας.Είναι επίσης αυτονόητο, ότι με βάση το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης των δύο προαναφερθέντων μη επανδρωμένων αεροσκαφών το αεροσκάφος «wingman» θα επιχειρεί σε συνδυασμό με το εγχώριας ανάπτυξης μαχητικό χαμηλής παρατηρησιμότητας F3. Ας σημειωθεί, ότι το F3 σχεδιάζεται με προτεραιότητες τη μεγάλη αυτονομία και το μεγάλο φορτίο όπλων, συνδυασμός που επηρεάζει αρνητικά τη δυνατότητα ελιγμών στην εκ του σύνεγγυς εναέρια μάχη. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, η επίτευξη «σύζευξης» επανδρωμένης – μη επανδρωμένης πλατφόρμας και μάλιστα με δυνατότητα εκτέλεσης εναέριας μάχης (η προσβολή στόχων εδάφους – επιφανείας ή η έρευνα περιοχών είναι απλούστερη) αποτελεί μεγάλης δυσκολίας εγχείρημα και σημαντικές προόδους στις τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης (AI: Artificial Intelligence).
Φυσικά, η απόκτηση από μη επανδρωμένο αεροσκάφος δυνατότητας ελιγμών εναέριας μάχης θα αποτελέσει σημαντικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα. Λόγω της μη ύπαρξης ιπτάμενου, οι περιορισμοί που επιβάλλει η ανθρώπινη φυσιολογία αίρονται, ενώ ταυτόχρονα η ταχύτητα αντίδρασης μειώνεται σημαντικά. Επίσης, πρόσθετο πλεονέκτημα αποτελεί η δυνατότητα χρήσης του μη επανδρωμένου αεροσκάφους ως μέσου προστασίας του επανδρωμένου μαχητικού: είτε με τη χρήση ελιγμών παρεμπόδισης – αποφυγής, ή την ανάπτυξη αντιμέτρων ή ακόμη και την πρόσπτωση επί του επερχόμενου βλήματος (ως τελευταία γραμμή άμυνας καθώς το κόστος του μη επανδρωμένου αεροσκάφους θα είναι κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητο). Σύμφωνα με την αμερικανική αεροδιαστημική επιθεώρηση «Aviation Week & Space Technology», η ανάπτυξη των συστημάτων πρόωσης των δύο προαναφερθέντων μη επανδρωμένων αεροσκαφών θα αρχίσει το 2019. Επίσης, θα πρέπει να αναφερθεί, ότι η Ιαπωνία έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την ανάπτυξη μη επανδρωμένων που θα μπορούν να λειτουργούν ως αναμεταδότες δορυφορικών επικοινωνιών, αλλά στο πρόγραμμα έχει αποδοθεί χαμηλότερη οικονομική προτεραιότητα σε σχέση με τα δύο μη επανδρωμένα που προαναφέρθηκαν.
http://www.defence-point.gr/news/?p=163936
Ενός υψηλής ικανότητας ελιγμών που θα λειτουργεί ως νούμερο 2 ζεύγους αεροσκαφών (wingman) και το οποίο θα λαμβάνει εντολές από τον ιπτάμενο του επανδρωμένου μαχητικού που ηγείται του ζεύγους και ενός μεγάλης αυτονομίας, μη επανδρωμένου αεροσκάφους άμυνας κατά βαλλιστικών βλημάτων το οποίο εξοπλισμένο με συστήματα αισθητήρων θα μπορεί να εντοπίζει και ιχνηλατεί πυραυλικές απειλές. Ειδικότερα, το μη επανδρωμένο αεροσκάφος άμυνας κατά βαλλιστικών βλημάτων προγραμματίζεται να ενταχθεί σε υπηρεσία περί το 2030, ενώ η πρώτη έκδοση του μη επανδρωμένου αεροσκάφους «wingman» θα αναπτυχθεί τα επόμενα 15 έως 20 χρόνια.Μία δεύτερη έκδοση του συγκεκριμένου αεροσκάφους, που θα χρησιμοποιεί την ίδια άτρακτο και το ίδιο κινητήρα με το μη επανδρωμένο αεροσκάφος άμυνας κατά βαλλιστικών βλημάτων, με δυνατότητα άφεσης – εκτόξευσης όπλων θα μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως μέσο «προσέλκυσης» – αντιμετώπισης επερχόμενων απειλών ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος για το επανδρωμένο μαχητικό.Επίσης, θα είναι δυνατόν ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος «wingman» να λειτουργεί ως αισθητήρας επ’ ωφελεία άλλου μη επανδρωμένου αεροσκάφους που θα είναι φορέας όπλων. Ή το επανδρωμένο μαχητικό λειτουργώντας ως αισθητήρας, αλλά και ως κέντρο διοίκησης, να έπεται μη επανδρωμένων αεροσκαφών που οπλισμένα θα προσβάλλουν τους στόχους που τους ανατίθενται.
Λαμβάνοντας υπόψη της δυσκολίας προγραμματισμού συστημάτων αυτόνομης λειτουργίας στην εκτέλεση ελιγμών εναέριας μάχης, η ιαπωνική προσέγγιση στο ζήτημα μπορεί να θεωρηθεί ως «μοναχικός» αλλά και υπερφιλόδοξος δρόμος, αφού οι περισσότερες χώρες εστιάζουν στην ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών ως πλατφόρμες προσβολής στόχων εδάφους – επιφανείας.Είναι επίσης αυτονόητο, ότι με βάση το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης των δύο προαναφερθέντων μη επανδρωμένων αεροσκαφών το αεροσκάφος «wingman» θα επιχειρεί σε συνδυασμό με το εγχώριας ανάπτυξης μαχητικό χαμηλής παρατηρησιμότητας F3. Ας σημειωθεί, ότι το F3 σχεδιάζεται με προτεραιότητες τη μεγάλη αυτονομία και το μεγάλο φορτίο όπλων, συνδυασμός που επηρεάζει αρνητικά τη δυνατότητα ελιγμών στην εκ του σύνεγγυς εναέρια μάχη. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, η επίτευξη «σύζευξης» επανδρωμένης – μη επανδρωμένης πλατφόρμας και μάλιστα με δυνατότητα εκτέλεσης εναέριας μάχης (η προσβολή στόχων εδάφους – επιφανείας ή η έρευνα περιοχών είναι απλούστερη) αποτελεί μεγάλης δυσκολίας εγχείρημα και σημαντικές προόδους στις τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης (AI: Artificial Intelligence).
Φυσικά, η απόκτηση από μη επανδρωμένο αεροσκάφος δυνατότητας ελιγμών εναέριας μάχης θα αποτελέσει σημαντικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα. Λόγω της μη ύπαρξης ιπτάμενου, οι περιορισμοί που επιβάλλει η ανθρώπινη φυσιολογία αίρονται, ενώ ταυτόχρονα η ταχύτητα αντίδρασης μειώνεται σημαντικά. Επίσης, πρόσθετο πλεονέκτημα αποτελεί η δυνατότητα χρήσης του μη επανδρωμένου αεροσκάφους ως μέσου προστασίας του επανδρωμένου μαχητικού: είτε με τη χρήση ελιγμών παρεμπόδισης – αποφυγής, ή την ανάπτυξη αντιμέτρων ή ακόμη και την πρόσπτωση επί του επερχόμενου βλήματος (ως τελευταία γραμμή άμυνας καθώς το κόστος του μη επανδρωμένου αεροσκάφους θα είναι κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητο). Σύμφωνα με την αμερικανική αεροδιαστημική επιθεώρηση «Aviation Week & Space Technology», η ανάπτυξη των συστημάτων πρόωσης των δύο προαναφερθέντων μη επανδρωμένων αεροσκαφών θα αρχίσει το 2019. Επίσης, θα πρέπει να αναφερθεί, ότι η Ιαπωνία έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την ανάπτυξη μη επανδρωμένων που θα μπορούν να λειτουργούν ως αναμεταδότες δορυφορικών επικοινωνιών, αλλά στο πρόγραμμα έχει αποδοθεί χαμηλότερη οικονομική προτεραιότητα σε σχέση με τα δύο μη επανδρωμένα που προαναφέρθηκαν.
http://www.defence-point.gr/news/?p=163936
No comments :
Post a Comment