09/05/2013

Άμεσος κίνδυνος για τη ναυσιπλοΐα στο Αιγαίο!

Επιτέλους, λύστε τον «γόρδιο κάβο»! Με κατάρρευση απειλείται το σύστημα παρακολούθησης της θαλάσσιας ναυσιπλοΐας στο Αιγαίο (σ.σ. για το θέμα είχαμε επίσης αναφερθεί προ εξαμήνου http://www.defence-point.gr/news/?p=62893 «Τυφλοί στο Αιγαίο λόγω τεχνικών προβλημάτων»), λόγω της συνεχιζόμενης απαράδεκτης κατάστασης που επικρατεί στο μείζον ζήτημα συντήρησης του συστήματος VTMIS/VTS που διαχειρίζεται το Λιμενικό Σώμα υπό την σκέπη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Το εν λόγω σύστημα παραμένει έως και 90% εκτός λειτουργίας προοιωνίζοντας κινδύνους για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Καλά πληροφορημένες πηγές μας μετέφεραν την αγωνία τους εν όψει της ασφαλούς πλέον προοπτικής οριστικού κλεισίματος (shut down) του συστήματος με αποτέλεσμα την πρόκληση χάους στην θαλάσσια ακτοπλοΐα και μάλιστα εντός της τρέχουσας τουριστικής περιόδου! Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό σε μια τέτοια περίπτωση η χώρα κινδυνεύει από διεθνή διασυρμό, καθώς ήδη – και αυτό υπογραμμίζεται μετ’ επιτάσεως – στα πλοία που εκτελούν πλόες εντός του Αιγαίου και ενώ προσεγγίζουν στο λιμάνι του Πειραιά, πολλάκις τα μεγάφωνα ανακοινώνουν στους έκπληκτους επιβάτες ότι λόγω «τεχνικών δυσκολιών / κωλυμάτων» το ραντάρ ελέγχου θαλάσσιας κυκλοφορίας έχει τεθεί εκτός και κατά συνέπεια θα υπάρξει καθυστέρηση στον κατάπλου στο λιμάνι που έχει αναδειχθεί σε στρατηγικό κόμβο…

Μετά από έρευνες που πραγματοποιήσαμε προκειμένου να αντιληφθούμε το μέγεθος του προβλήματος και προκειμένου να καταλογίσουμε ευθύνες εάν και όπου αυτές υπάρχουν βρεθήκαμε μπροστά στην αποθέωση του ελληνικού θεάτρου του παραλόγου! Αρχικώς, οι παροικούντες το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας γνωρίζουν άριστα το πρόβλημα, τη φύση καθώς και τον τρόπο θεραπείας, με μια εξαίρεση: Ο αρμόδιος υπουργός ενώ θα μπορούσε με μια απλή παρέμβαση να κλείσει το ζήτημα και να αποφύγει προβλήματα που θα μπορούσαν να εκθέσουν τον ίδιο αλλά και την κυβέρνηση στο εσωτερικό και κυρίως στο εξωτερικό, έχει παραπέμψει το ζήτημα στις νομικές καλένδες…  Τι όμως συμβαίνει και προκαλεί την υπουργική ατολμία έχοντας φέρει την υπόθεση ενώπιον του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους; Η εμπλοκή της Intracom φαίνεται ότι αποθαρρύνει και απομακρύνει την επίλυση του ναυτιλιακού «γόρδιου κάβου», καθώς ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κρατά αποστάσεις «επιλέγοντας» μεταξύ πολιτικού κόστους λόγω εμπλοκής και αντίστοιχου κόστους από την κατάρρευση του συστήματος. Για την ιστορία αναφέρουμε ότι υπάρχει διαγωνισμός για την πλήρη και ριζική αναβάθμιση του συστήματος, ο οποίος εάν και εφόσον ξεκινήσει θα οδηγήσει στην επίλυση του προβλήματος μετά από 1-2 χρόνια. Όμως τι γίνεται μέχρι τότε; Η ελληνική εταιρεία πρότεινε την άμεση επίλυση των τεχνικών προβλημάτων προχωρώντας σε εκσυγχρονισμό του υλικού, ο οποίος όταν ολοκληρωθεί θα σηματοδοτήσει την επαναλειτουργία του συστήματος με επιδόσεις πολύ πιο υψηλές από τις υπάρχουσες δυνατότητες που παρέχει σήμερα. Η προσφορά εκίνησε σύμφωνα με πληροφορίες στο ύψος του 1,5 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά στη συνέχεια μειώθηκε αισθητά για να καταλήξει στα 800.000 ευρώ περίπου. Με απόφαση του υπουργού ανατέθηκε σε νομικό σύμβουλο η κατάθεση στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους της σχετικής προσφοράς προς αξιολόγηση και εξέταση, προκειμένου να υπάρξει αιτιολόγηση αναφορικά με τη νομιμότητα ή μη. Εάν το συμβούλιο αποφανθεί θετικά τότε το ζήτημα θα κλείσει σε 15 το πολύ ημέρες, εάν όχι τότε το Αιγαίο θα μεταβληθεί σε επικίνδυνη θάλασσα για άγνωστο διάστημα και μέχρις ότου αποκατασταθούν οι όποιες νομικές διχογνωμίες. Ακόμη και στην πιο αισιόδοξη προοπτική το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το οποίο συνεδριάζει κάθε Δευτέρα, πρέπει να ασχοληθεί με την υπόθεση. Συνεπώς οψόμεθα μέχρι την επόμενη Δευτέρα 13 Μαΐου και εάν δεν βγει λευκός καπνός θα αναμένουμε την μεθεπόμενη 20/05 κ.ο.κ μέχρι να αναφωνήσουμε «habemus σύστημα»!

No comments :

Post a Comment