Το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 Block 50 και 52+ της ΠΑ είναι ένα από τα προγράμματα που έχουν αυξημένη προτεραιότητα και το γεγονός της μέχρι τώρα μη υλοποίησής του εκτός από το γεγονός της «εξαφάνισης» των εξοπλιστικών δαπανών για τους γνωστούς λόγους έχει να κάνει και ένα επιπρόσθετο λόγο: Τον ερχόμενο Ιούνιο αναμένεται η αμερικανική Αεροπορία να προχωρήσει στην επιλογή του νέου ραντάρ που πρόκειται να τοποθετηθεί στα 350 περίπου αεροσκάφη F-16 που πρόκειται να εκσυγχρονίσει. Πρόκειται για πρόγραμμα εκτιμώμενου ύψους 2,13 δισ. $ με στόχο τα υπό αναβάθμιση F-16 των Block 40 και 50 της USAF να παραμείνουν αξιόμαχα και μέσα την επόμενη δεκαετία. Το πρόγραμμα αναβάθμισης των αμερικανικών F-16 ονομάζεται Viper και το βασικότερο στοιχείο είναι η τοποθέτηση ενός νέου ραντάρ AESA στη θέση των APG-68. Τα υποψήφια συστήματα είναι δύο: Αυτό της Northrop Grumman με το ραντάρ SABR και αυτό της Raytheon με το ραντάρ RACR. Η επιλογή της αμερικανικής Αεροπορίας για το ποιο ραντάρ θα υιοθετηθεί στο πρόγραμμα Viper αναμένεται με τη σειρά της να δρομολογήσει τις εξελίξεις και όσες χώρες επιθυμούν ένα ανάλογο για τα δικά του F-16. Το ίδιο και για την ΠΑ.
Έτσι το πρόγραμμα της αμερικανικής Αεροπορίας αποκτά και ελληνική διάσταση καθώς η ΠΑ προσανατολίζεται πλέον στην εφαρμογή ενός αντίστοιχου προγράμματος αντί του παλιότερου CCIP βασικά μέρη του οποίου όμως πρόκειται να διατηρηθούν και στο Viper. Η απόφαση της ΠΑ για εγκατάλειψη του προγράμματος CCIP για τα F-16 θεωρείται δεδομένη και στη θέση του η προκρίνεται η υιοθέτηση του νέου προγράμματος Viper το οποία θα τα φέρει και σε πλεονεκτικότερη θέση από τα αντίστοιχα τουρκικά, κυριότερα εξαιτίας του γεγονότος της ύπαρξης του ραντάρ AESA. Βέβαια η αναβάθμιση στο επίπεδο Viper στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν αφορά μόνο τα block 50 και 52+ αλλά και τα Advance καθώς διαθέτουν το μηχανικό ραντάρ APG-68(V)9. Σε ότι αφορά το επιχειρησιακό σκέλος τα πλεονεκτήματα της χρήσης ραντάρ AESA είναι σχεδόν αυταπόδεικτα. Σε περίπτωση που τελικά εφαρμοστεί το πρόγραμμα αναβάθμισης Viper στην ΠΑ αυτό θα περιλαμβάνει συνολικά 127 μαχητικά εξοπλισμένα με ένα από τα ραντάρ SABR ή RACR, αλλά τα πλεονεκτήματα από την εφαρμογή του δεν σταματούν εδώ. Ανάλογα των συστημάτων που μπορεί να επιλεγούν τα αναβαθμισμένα F-16 της ΠΑ σε σχέση με τα τουρκικά θα διαθέτουν καλύτερο υπολογιστή αποστολής, πιλοτήριο, σύστημα ζεύξης δεδομένων, καθώς και εγκατεστημένο εσωτερικά σύστημα υπέρυθρης παρακολούθησης.
Raytheon Advanced Combat Radar (RACR)
Το σύστημα της Raytheon στηρίζεται στο APG-79 AESA που εξοπλίζει τα αεροσκάφη F/A-18 Super Hornet, με το οποίο είναι παρόμοιο κατά ένα ποσοστό της τάξης του 90%, σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπων της εταιρείας. Το RACR δοκιμάστηκε για πρώτη φορά στον αέρα και σε αεροσκάφος F-16 στις 10 Ιουλίου του 2010 και από τότε έχει πραγματοποιήσει ακόμη 5 πτήσεις όπου έχουν δοκιμαστεί διεξοδικά οι ικανότητες του συστήματος στον εντοπισμό εναέριων στόχων, στις επιδόσεις της διαμόρφωσης συνθετικού διαφράγματος (SAR), στον ενδείκτη κινούμενου στόχου στο έδαφος (GMTI), ενώ οι δοκιμές έδειξαν επίσης ότι το ραντάρ είναι πλήρως συμβατό με τη διάταξη σκοπευτικού επί κράνους (JHMCS). Το ραντάρ εκπέμπει στην μπάντα Χ (8-12,5 GHz) ενώ διαθέτει σύστημα ψύξης εναλλάκτη θερμότητας ανοικτού κυκλώματος με χρήση υγρού και αέρα περιβάλλοντος. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, το RACR διαθέτει ολοκληρωμένη ικανότητα διεξαγωγής ηλεκτρονικού πολέμου, η οποία πιθανότατα περιλαμβάνει προειδοποίηση εχθρικών σημάτων ραντάρ, αλλά και χρησιμοποίησή του ως «επικοινωνιακός κόμβος» μέσω της κοινής ζεύξης δεδομένων ραντάρ RCDL (Radar Common Data Link). Σύμφωνα με τη Raytheon το ραντάρ θα είναι σε θέση να πραγματοποιεί ταυτόχρονα μετρήσεις δεδομένων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους, να παρέχει τη δυνατότητα παράλληλης παρακολούθησης και εγκλωβισμού πολλαπλών στόχων στον αέρα και το έδαφος, ενώ η παρεχόμενη διακριτική ικανότητα που παρέχει η λειτουργία SAR εκτιμάται ότι είναι καλύτερη των 60 εκατοστών. http://www.youtube.com/watch?v=RSVziY1Zwn8&feature=player_embedded
Το σύστημα της Northrop Grumman (Scalable Agile Beam Radar)
Προέρχεται από την εμπειρία της εταιρείας στο πρόγραμμα APG-80 που εξοπλίζει τα F-16E/F των ΗΑΕ και ουσιαστικά πρόκειται για μια αναβαθμισμένη έκδοσή του και προορίζεται για τοποθέτηση ειδικά σε αεροσκάφη F-16. Το ραντάρ καταλαμβάνει μικρότερο χώρο και είναι ελαφρύτερο σε σχέση με τις εκδόσεις του APG-68 καθώς αντικαθιστά τις 4 επιμέρους μονάδες (LRU) του APG-68 με 2 LRUs χωρίς να απαιτείται κανενός είδους μετατροπή στο ρύγχος του F-16 είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά, αναφορικά με την υπάρχουσα διατομή του. Στις ικανότητες του συστήματος περιλαμβάνεται η ταυτόχρονη λειτουργία διαμορφώσεων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους, διαμόρφωση SAR ενώ το SABR σε διαμόρφωση πολλαπλού εγκλωβισμού εναέριων στόχων έχει την ικανότητα να καθοδηγεί ταυτόχρονα έως και τέσσερα βλήματα εναντίον ισάριθμών στόχων. Το SABR μοιράζεται επίσης και πολλά από τα στοιχεία του APG-81 που χρησιμοποιείται στα F-35 επιτυγχάνοντας μεγάλο βαθμό συμβατότητας σε κοινές επιχειρήσεις.
http://www.youtube.com/watch?v=vOwKKV-i-bg&feature=player_embedded
http://www.defencenet.gr/
Έτσι το πρόγραμμα της αμερικανικής Αεροπορίας αποκτά και ελληνική διάσταση καθώς η ΠΑ προσανατολίζεται πλέον στην εφαρμογή ενός αντίστοιχου προγράμματος αντί του παλιότερου CCIP βασικά μέρη του οποίου όμως πρόκειται να διατηρηθούν και στο Viper. Η απόφαση της ΠΑ για εγκατάλειψη του προγράμματος CCIP για τα F-16 θεωρείται δεδομένη και στη θέση του η προκρίνεται η υιοθέτηση του νέου προγράμματος Viper το οποία θα τα φέρει και σε πλεονεκτικότερη θέση από τα αντίστοιχα τουρκικά, κυριότερα εξαιτίας του γεγονότος της ύπαρξης του ραντάρ AESA. Βέβαια η αναβάθμιση στο επίπεδο Viper στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν αφορά μόνο τα block 50 και 52+ αλλά και τα Advance καθώς διαθέτουν το μηχανικό ραντάρ APG-68(V)9. Σε ότι αφορά το επιχειρησιακό σκέλος τα πλεονεκτήματα της χρήσης ραντάρ AESA είναι σχεδόν αυταπόδεικτα. Σε περίπτωση που τελικά εφαρμοστεί το πρόγραμμα αναβάθμισης Viper στην ΠΑ αυτό θα περιλαμβάνει συνολικά 127 μαχητικά εξοπλισμένα με ένα από τα ραντάρ SABR ή RACR, αλλά τα πλεονεκτήματα από την εφαρμογή του δεν σταματούν εδώ. Ανάλογα των συστημάτων που μπορεί να επιλεγούν τα αναβαθμισμένα F-16 της ΠΑ σε σχέση με τα τουρκικά θα διαθέτουν καλύτερο υπολογιστή αποστολής, πιλοτήριο, σύστημα ζεύξης δεδομένων, καθώς και εγκατεστημένο εσωτερικά σύστημα υπέρυθρης παρακολούθησης.
Raytheon Advanced Combat Radar (RACR)
Το σύστημα της Raytheon στηρίζεται στο APG-79 AESA που εξοπλίζει τα αεροσκάφη F/A-18 Super Hornet, με το οποίο είναι παρόμοιο κατά ένα ποσοστό της τάξης του 90%, σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπων της εταιρείας. Το RACR δοκιμάστηκε για πρώτη φορά στον αέρα και σε αεροσκάφος F-16 στις 10 Ιουλίου του 2010 και από τότε έχει πραγματοποιήσει ακόμη 5 πτήσεις όπου έχουν δοκιμαστεί διεξοδικά οι ικανότητες του συστήματος στον εντοπισμό εναέριων στόχων, στις επιδόσεις της διαμόρφωσης συνθετικού διαφράγματος (SAR), στον ενδείκτη κινούμενου στόχου στο έδαφος (GMTI), ενώ οι δοκιμές έδειξαν επίσης ότι το ραντάρ είναι πλήρως συμβατό με τη διάταξη σκοπευτικού επί κράνους (JHMCS). Το ραντάρ εκπέμπει στην μπάντα Χ (8-12,5 GHz) ενώ διαθέτει σύστημα ψύξης εναλλάκτη θερμότητας ανοικτού κυκλώματος με χρήση υγρού και αέρα περιβάλλοντος. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, το RACR διαθέτει ολοκληρωμένη ικανότητα διεξαγωγής ηλεκτρονικού πολέμου, η οποία πιθανότατα περιλαμβάνει προειδοποίηση εχθρικών σημάτων ραντάρ, αλλά και χρησιμοποίησή του ως «επικοινωνιακός κόμβος» μέσω της κοινής ζεύξης δεδομένων ραντάρ RCDL (Radar Common Data Link). Σύμφωνα με τη Raytheon το ραντάρ θα είναι σε θέση να πραγματοποιεί ταυτόχρονα μετρήσεις δεδομένων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους, να παρέχει τη δυνατότητα παράλληλης παρακολούθησης και εγκλωβισμού πολλαπλών στόχων στον αέρα και το έδαφος, ενώ η παρεχόμενη διακριτική ικανότητα που παρέχει η λειτουργία SAR εκτιμάται ότι είναι καλύτερη των 60 εκατοστών. http://www.youtube.com/watch?v=RSVziY1Zwn8&feature=player_embedded
Το σύστημα της Northrop Grumman (Scalable Agile Beam Radar)
Προέρχεται από την εμπειρία της εταιρείας στο πρόγραμμα APG-80 που εξοπλίζει τα F-16E/F των ΗΑΕ και ουσιαστικά πρόκειται για μια αναβαθμισμένη έκδοσή του και προορίζεται για τοποθέτηση ειδικά σε αεροσκάφη F-16. Το ραντάρ καταλαμβάνει μικρότερο χώρο και είναι ελαφρύτερο σε σχέση με τις εκδόσεις του APG-68 καθώς αντικαθιστά τις 4 επιμέρους μονάδες (LRU) του APG-68 με 2 LRUs χωρίς να απαιτείται κανενός είδους μετατροπή στο ρύγχος του F-16 είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά, αναφορικά με την υπάρχουσα διατομή του. Στις ικανότητες του συστήματος περιλαμβάνεται η ταυτόχρονη λειτουργία διαμορφώσεων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους, διαμόρφωση SAR ενώ το SABR σε διαμόρφωση πολλαπλού εγκλωβισμού εναέριων στόχων έχει την ικανότητα να καθοδηγεί ταυτόχρονα έως και τέσσερα βλήματα εναντίον ισάριθμών στόχων. Το SABR μοιράζεται επίσης και πολλά από τα στοιχεία του APG-81 που χρησιμοποιείται στα F-35 επιτυγχάνοντας μεγάλο βαθμό συμβατότητας σε κοινές επιχειρήσεις.
http://www.youtube.com/watch?v=vOwKKV-i-bg&feature=player_embedded
http://www.defencenet.gr/
No comments :
Post a Comment