Ο αντικαταστάτης του M2A2 Bradley θα έχει συγκρίσιμο βάρος ενός άρματος μάχης M1A2 Abrams.
Η εμπλοκή του Αμερικανικού Στρατού στα θέατρα επιχειρήσεων του Ιράκ και του Αφγανιστάν υπήρξε καταλυτική για το πρόγραμμα του Επίγειου Οχήματος Μάχης (Ground Combat Vehicle: GCV) που προορίζεται να αντικαταστήσει τα Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ) Μ2Α2 Βradley, τις διάφορες εκδόσεις του γνωστού Μ113 (φορείς όλμων, διοίκησης & ελέγχου) και τα τροχοφόρα Τεθωρακισμένα Οχήματα Μεταφοράς Προσωπικού (ΤΟΜΠ) Μ1126. Το πρόγραμμα GCV υλοποιείται στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού των Ομάδων Μάχης Ταξιαρχίας (Brigade combat teams: BCT) και στοχεύει στην ανάπτυξη ενός οχήματος με επιχειρησιακές ικανότητες που θα καθιστούν αποτελεσματική την εκτέλεση επιχειρήσεων στο τρέχον και μελλοντικό πεδίο της μάχης. Στις 6 Νοεμβρίου 2012, το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου (CBO) δημοσίευσε κείμενο εργασίας με τίτλο «Τεχνικές Προκλήσεις του Προγράμματος GCV του Αμερικανικού Στρατού» (.pdf), όπου εκτιμάται πως το βάρος των οχημάτων θα κυμαίνεται μεταξύ 64 και 84 τόνων, καθιστώντας το GCV το βαρύτερο θωρακισμένο όχημα που έχει τεθεί σε υπηρεσία με τον Αμερικανικό Στρατό, με συγκρίσιμο βάρος ενός άρματος μάχης M1 Abrams και διπλάσιο ενός Μ2 Bradley.
Aν και το πρόγραμμα αντιμετωπίζει προβλήματα χρηματοδότησης, είναι σαφές ότι ο Αμερικανικός Στρατός κινείται στην κατεύθυνση ενός βαρέως τεθωρακισμένου οχημάτος με προδιαγραφές Ανθεκτικών σε Νάρκες, Προστατευμένων από Ενέδρες (MRAP), αποδίδοντας ύψιστη προτεραιότητα στην προστασία του μεταφερόμενου προσωπικού. Από την πλευρά του, ο Ρωσικός Στρατός χρηματοδοτεί πρόγραμμα ανάπτυξης της «Κοινής Πλατφόρμα Μάχης Armata», μιας βαριάς ερπυστριοφόρας έκδοσης οχήματος που θα αποτελεί τη βάση άρματος μάχης, ΤΟΜΑ, ΤΟΜΠ, Τεθωρακισμών Οχημάτων Μάχης Μηχανικού (ΤΟΜΜΧ) και λοιπών οχημάτων υποστήριξης. Τα οχήματα της «Κοινής Πλατφόρμας Μάχης Armata» φημολογούνται πως θα έχουν χαμηλές απαιτήσεις επάνδρωσης, υψηλό επίπεδο αυτοματισμού και συστήματα ενεργής θωράκισης. Σε κάθε περίπτωση, ο Ρωσικός Στρατός στρέφεται επίσης στην ενίσχυση της θωράκισης των οχημάτων του, επιλέγοντας την πλατφόρμα ενός άρματος μάχης για την κατασκευή των υπολοίπων τεθωρακισμένων οχημάτων του. Οι παραπάνω εξελίξεις δικαιώνουν απόλυτα τον Ισραηλινό Στρατό, το μόνο σύγχρονο στράτευμα με πλούσια πολεμική εμπειρία που δεν διαθέτει ΤΟΜΑ και βασίζεται αποκλειστικά σε βαρύτατα θωρακισμένα οχήματα για την ασφαλή μηχανοκίνηση του Πεζικού του. Συγκεκριμένα, το Ισραήλ αξιοποίησε το σκάφος της σειράς αρμάτων μάχης Merkava για την παραγωγή του ΤΟΜΠ Namer (Nagmash/Merkava), βάρους 60 τόνων με κινητήρα 1.200 ίππων και κόστος προμήθειας μόλις $3 εκατομμυρίων.
Ελληνικός Στρατός και ΒΜΡ-3: Η πολυεπίπεδη κρίση που μαστίζει την Πατρίδα μας αποτελεί μοναδική ευκαιρία για περισυλλογή, εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων, υπέρβαση αγκυλώσεων και διόρθωση λαθών του παρελθόντος. Στα ζητήματα αμυντικής και εξωτερικής πολιτικής, η ευκαιρία αυτή καθίσταται επιτακτική ανάγκη καθώς η χώρα αντιμετωπίζει συγκεκριμένη στρατιωτική απειλή. Ένα από τα λάθη του παρελθόντος υπήρξε η παρ΄ολίγον υλοποίηση του προγράμματος προμήθειας των ρωσικών ΤΟΜΑ ΒΜΡ-3 που με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγούσε τον υπογράφοντα Υπουργό Εθνικής Άμυνας στο ευαγές ίδρυμα του Κορυδαλλού. Η προμήθεια των ΒΜΡ-3 επεβλήθη ουσιαστικά στον ΕΣ από την τότε κυβέρνηση Καραμανλή, η οποία διαστρέβλωσε πλήρως το νόημα των πολιτικών αποφάσεων για τους εξοπλισμούς. Η επιλογή προμηθευτή με βάση αμιγώς πολιτικά κριτήρια έχει νόημα μόνο ως μέσο τιμωρίας και όχι επιβράβευσης ή προσπάθειας βελτίωσης των διακρατικών σχέσεων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, η προμήθεια των ΤΠΚ Super Vita που …ανταποδόθηκε από τη Μ. Βρετανία με το Σχέδιο Ανάν και η απόφαση προμήθειας 30 αεροσκαφών F-16 Block52+ Αdv. μετά την αναγνώριση της ΠΓΔΜ ως “Δημοκρατία της Μακεδονίας” από τις ΗΠΑ. Με απλά λόγια, μόνο ο αποκλεισμός προμηθεύτριας χώρας (εν είδει άτυπου εμπάργκο) έχει διπλωματικό αντίκτυπο, όχι το αντίθετο. Τα περί “διπλωματίας των εξοπλισμών” δεν είναι παρά εφεύρημα της γνωστής κλίκας των μεσαζόντων και λοιπών ενδιαφερομένων. Η απόφαση για την ακύρωση της προμήθειας των ΒΜΡ-3 ελήφθη μόλις το 2010 λόγω των εξωφρενικών οικονομικών απαιτήσεων της ρωσικής πλευράς: €1,2 δισ. για 450 ΤΟΜΑ BMP-3, €160 εκατ. για πυρομαχικά, €150 εκατ. για εργαλεία και εργαλειομηχανές για συντήρηση (!), 130 εκατ. για εξομοιωτές, δηλαδή προμήθεια ενός ΤΟΜΑ της δεκαετίας του 1980 με τιμή μονάδας €3,8 εκατ. και μάλιστα διπλάσιας από εκείνης των ΒΜΡ-3 που είχαν προμηθευτεί η Εθνική Φρουρά και η Ινδονησία. Οι επιχειρησιακές δυνατότητες του ΤΟΜΑ έχουν αναλυθεί εκτενέστατα και σε βάθος, ενδεικτικά βλ. εδώ και εδώ.
Το σκάφος ενός άρματος μάχης Leopard-2HEL κατά την διάρκεια δοκιμών Η/Μ συμβατότητας στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ, το οποίο αποτέλεσε τη βάση για την κατασκευή του νέου γερμανικού ΤΟΜΑ Puma. Η εταιρεία θα μπορούσε με την εμπειρία της να κατασκευάσει ένα χαμηλού κόστους, ισχυρής θωράκισης ΤΟΜΠ για τον Ελληνικό Στρατό.
Συμπεράσματα
1. Οι διαφορές μεταξύ ΤΟΜΑ και ΤΟΜΠ γίνονται δυσδιάκριτες και εξαλείφονται μακροπρόθεσμα στο πεδίο της μάχης. Η διεθνής τάση δείχνει την επένδυση σε βαρύτατα θωρακισμένα οχήματα με πρώτιστο μέλημα την ασφάλεια του μεταφερόμενου προσωπικού.
2. Ο Ελληνικός Στρατός συνεχίζει να στερείται σύγχρονων τεθωρακισμένων οχημάτων. Η κυβέρνηση οφείλει να συμπεριλάβει στο διεθνή διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της ΕΛΒΟ την έναρξη προγράμματος εγχώριας ανάπτυξης και παραγωγής ΤΟΜΠ ισχυρής θωράκισης από το έτος 2015-16. Το προσωπικό της ΕΛΒΟ έχει πολύτιμη εμπειρία από τη συναρμολόγηση αρμάτων μάχης Leopard-2HEL, την παραγωγή ΤΟΜΠ ΛΕΩΝΙΔΑΣ, την ανάπτυξη και κατασκευή του πρωτότυπου ΤΟΜΑ ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, τη διασκευή αρμάτων μάχης Leopard-1 και την παραγωγή οχημάτων Hummer με θωράκιση.
http://strategyreports.wordpress.com/
Η εμπλοκή του Αμερικανικού Στρατού στα θέατρα επιχειρήσεων του Ιράκ και του Αφγανιστάν υπήρξε καταλυτική για το πρόγραμμα του Επίγειου Οχήματος Μάχης (Ground Combat Vehicle: GCV) που προορίζεται να αντικαταστήσει τα Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ) Μ2Α2 Βradley, τις διάφορες εκδόσεις του γνωστού Μ113 (φορείς όλμων, διοίκησης & ελέγχου) και τα τροχοφόρα Τεθωρακισμένα Οχήματα Μεταφοράς Προσωπικού (ΤΟΜΠ) Μ1126. Το πρόγραμμα GCV υλοποιείται στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού των Ομάδων Μάχης Ταξιαρχίας (Brigade combat teams: BCT) και στοχεύει στην ανάπτυξη ενός οχήματος με επιχειρησιακές ικανότητες που θα καθιστούν αποτελεσματική την εκτέλεση επιχειρήσεων στο τρέχον και μελλοντικό πεδίο της μάχης. Στις 6 Νοεμβρίου 2012, το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου (CBO) δημοσίευσε κείμενο εργασίας με τίτλο «Τεχνικές Προκλήσεις του Προγράμματος GCV του Αμερικανικού Στρατού» (.pdf), όπου εκτιμάται πως το βάρος των οχημάτων θα κυμαίνεται μεταξύ 64 και 84 τόνων, καθιστώντας το GCV το βαρύτερο θωρακισμένο όχημα που έχει τεθεί σε υπηρεσία με τον Αμερικανικό Στρατό, με συγκρίσιμο βάρος ενός άρματος μάχης M1 Abrams και διπλάσιο ενός Μ2 Bradley.
Aν και το πρόγραμμα αντιμετωπίζει προβλήματα χρηματοδότησης, είναι σαφές ότι ο Αμερικανικός Στρατός κινείται στην κατεύθυνση ενός βαρέως τεθωρακισμένου οχημάτος με προδιαγραφές Ανθεκτικών σε Νάρκες, Προστατευμένων από Ενέδρες (MRAP), αποδίδοντας ύψιστη προτεραιότητα στην προστασία του μεταφερόμενου προσωπικού. Από την πλευρά του, ο Ρωσικός Στρατός χρηματοδοτεί πρόγραμμα ανάπτυξης της «Κοινής Πλατφόρμα Μάχης Armata», μιας βαριάς ερπυστριοφόρας έκδοσης οχήματος που θα αποτελεί τη βάση άρματος μάχης, ΤΟΜΑ, ΤΟΜΠ, Τεθωρακισμών Οχημάτων Μάχης Μηχανικού (ΤΟΜΜΧ) και λοιπών οχημάτων υποστήριξης. Τα οχήματα της «Κοινής Πλατφόρμας Μάχης Armata» φημολογούνται πως θα έχουν χαμηλές απαιτήσεις επάνδρωσης, υψηλό επίπεδο αυτοματισμού και συστήματα ενεργής θωράκισης. Σε κάθε περίπτωση, ο Ρωσικός Στρατός στρέφεται επίσης στην ενίσχυση της θωράκισης των οχημάτων του, επιλέγοντας την πλατφόρμα ενός άρματος μάχης για την κατασκευή των υπολοίπων τεθωρακισμένων οχημάτων του. Οι παραπάνω εξελίξεις δικαιώνουν απόλυτα τον Ισραηλινό Στρατό, το μόνο σύγχρονο στράτευμα με πλούσια πολεμική εμπειρία που δεν διαθέτει ΤΟΜΑ και βασίζεται αποκλειστικά σε βαρύτατα θωρακισμένα οχήματα για την ασφαλή μηχανοκίνηση του Πεζικού του. Συγκεκριμένα, το Ισραήλ αξιοποίησε το σκάφος της σειράς αρμάτων μάχης Merkava για την παραγωγή του ΤΟΜΠ Namer (Nagmash/Merkava), βάρους 60 τόνων με κινητήρα 1.200 ίππων και κόστος προμήθειας μόλις $3 εκατομμυρίων.
Ελληνικός Στρατός και ΒΜΡ-3: Η πολυεπίπεδη κρίση που μαστίζει την Πατρίδα μας αποτελεί μοναδική ευκαιρία για περισυλλογή, εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων, υπέρβαση αγκυλώσεων και διόρθωση λαθών του παρελθόντος. Στα ζητήματα αμυντικής και εξωτερικής πολιτικής, η ευκαιρία αυτή καθίσταται επιτακτική ανάγκη καθώς η χώρα αντιμετωπίζει συγκεκριμένη στρατιωτική απειλή. Ένα από τα λάθη του παρελθόντος υπήρξε η παρ΄ολίγον υλοποίηση του προγράμματος προμήθειας των ρωσικών ΤΟΜΑ ΒΜΡ-3 που με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγούσε τον υπογράφοντα Υπουργό Εθνικής Άμυνας στο ευαγές ίδρυμα του Κορυδαλλού. Η προμήθεια των ΒΜΡ-3 επεβλήθη ουσιαστικά στον ΕΣ από την τότε κυβέρνηση Καραμανλή, η οποία διαστρέβλωσε πλήρως το νόημα των πολιτικών αποφάσεων για τους εξοπλισμούς. Η επιλογή προμηθευτή με βάση αμιγώς πολιτικά κριτήρια έχει νόημα μόνο ως μέσο τιμωρίας και όχι επιβράβευσης ή προσπάθειας βελτίωσης των διακρατικών σχέσεων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, η προμήθεια των ΤΠΚ Super Vita που …ανταποδόθηκε από τη Μ. Βρετανία με το Σχέδιο Ανάν και η απόφαση προμήθειας 30 αεροσκαφών F-16 Block52+ Αdv. μετά την αναγνώριση της ΠΓΔΜ ως “Δημοκρατία της Μακεδονίας” από τις ΗΠΑ. Με απλά λόγια, μόνο ο αποκλεισμός προμηθεύτριας χώρας (εν είδει άτυπου εμπάργκο) έχει διπλωματικό αντίκτυπο, όχι το αντίθετο. Τα περί “διπλωματίας των εξοπλισμών” δεν είναι παρά εφεύρημα της γνωστής κλίκας των μεσαζόντων και λοιπών ενδιαφερομένων. Η απόφαση για την ακύρωση της προμήθειας των ΒΜΡ-3 ελήφθη μόλις το 2010 λόγω των εξωφρενικών οικονομικών απαιτήσεων της ρωσικής πλευράς: €1,2 δισ. για 450 ΤΟΜΑ BMP-3, €160 εκατ. για πυρομαχικά, €150 εκατ. για εργαλεία και εργαλειομηχανές για συντήρηση (!), 130 εκατ. για εξομοιωτές, δηλαδή προμήθεια ενός ΤΟΜΑ της δεκαετίας του 1980 με τιμή μονάδας €3,8 εκατ. και μάλιστα διπλάσιας από εκείνης των ΒΜΡ-3 που είχαν προμηθευτεί η Εθνική Φρουρά και η Ινδονησία. Οι επιχειρησιακές δυνατότητες του ΤΟΜΑ έχουν αναλυθεί εκτενέστατα και σε βάθος, ενδεικτικά βλ. εδώ και εδώ.
Το σκάφος ενός άρματος μάχης Leopard-2HEL κατά την διάρκεια δοκιμών Η/Μ συμβατότητας στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ, το οποίο αποτέλεσε τη βάση για την κατασκευή του νέου γερμανικού ΤΟΜΑ Puma. Η εταιρεία θα μπορούσε με την εμπειρία της να κατασκευάσει ένα χαμηλού κόστους, ισχυρής θωράκισης ΤΟΜΠ για τον Ελληνικό Στρατό.
Συμπεράσματα
1. Οι διαφορές μεταξύ ΤΟΜΑ και ΤΟΜΠ γίνονται δυσδιάκριτες και εξαλείφονται μακροπρόθεσμα στο πεδίο της μάχης. Η διεθνής τάση δείχνει την επένδυση σε βαρύτατα θωρακισμένα οχήματα με πρώτιστο μέλημα την ασφάλεια του μεταφερόμενου προσωπικού.
2. Ο Ελληνικός Στρατός συνεχίζει να στερείται σύγχρονων τεθωρακισμένων οχημάτων. Η κυβέρνηση οφείλει να συμπεριλάβει στο διεθνή διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της ΕΛΒΟ την έναρξη προγράμματος εγχώριας ανάπτυξης και παραγωγής ΤΟΜΠ ισχυρής θωράκισης από το έτος 2015-16. Το προσωπικό της ΕΛΒΟ έχει πολύτιμη εμπειρία από τη συναρμολόγηση αρμάτων μάχης Leopard-2HEL, την παραγωγή ΤΟΜΠ ΛΕΩΝΙΔΑΣ, την ανάπτυξη και κατασκευή του πρωτότυπου ΤΟΜΑ ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, τη διασκευή αρμάτων μάχης Leopard-1 και την παραγωγή οχημάτων Hummer με θωράκιση.
http://strategyreports.wordpress.com/
No comments :
Post a Comment