16/10/2021

Ιαπωνία: Καθελκύστηκε το υποβρύχιο Hakugei με μπαταρίες ιόντων λιθίου

Η κλάση Taigei είναι η πιο σύγχρονη υποβρυχίων του Ιαπωνικού Ναυτικού και πριν λίγες μέρες το δεύτερο σκάφος της σειράς, το Hakugei («Λευκή Φάλαινα»), καθελκύστηκε από τα ναυπηγεία της Mitsubishi Heavy Industries στο Κόμπε.

H πιο μεγάλη αλλαγή είναι η χρήση μπαταριών ιόντων λιθίου αντί των κλασσικών μολύβδου που διαθέτουν τα συμβατικά υποβρύχια παγκοσμίως. Η πίστη των Ιαπώνων στις νέας τεχνολογίας μπαταρίες είναι τόσο σοβαρή που και τα δύο τελευταία σκάφη προηγούμενης κλάσης υποβρυχίων, της Soryu, εφοδιάστηκαν με αυτές και το ίδιο γίνεται και με τα Taigei σε ακόμη πιο βελτιωμένη εκδοχή. H χωρητικότητα των νέων μπαταριών είναι σημαντικά μεγαλύτερη από των μολύβδου για το ίδιο μέγεθος, φορτίζουν γρηγορότερα και η απόδοση τους είναι πιο σταθερή κατά την εκφόρτιση, ενώ έχουν μειωμένες απαιτήσεις συντήρησης-επίβλεψης. Έτσι αν και παγκοσμίως η σύγχρονη τάση των υποβρυχίων για πρόωση είναι ο συνδυασμός μπαταριών και συστημάτων AIP (το τελευταίο είναι είτε κινητήρας που καίει μίγμα καυσίμου και οξειδωτικού που είναι αποθηκευμένο σε δεξαμενές πίεσης στο υποβρύχιο παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια, είτε εναλλακτικά, η οξειδωτική αντίδραση κυψελών καυσίμου πάλι για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας), οι Ιάπωνες επενδύουν σε υψηλής χωρητικότητας μπαταρίες, σε συνδυασμό βέβαια με την κλασική φόρτιση τους στην επιφάνεια από κινητήρες ντίζελ.

Η ιαπωνική αυτή προτίμηση (μοναδική προς το παρόν παγκοσμίως) δεν μπορεί να θεωρηθεί ως ιδιορρυθμία τους καθώς έχει προηγηθεί πολύ μεγάλη έρευνα στον τομέα, ενώ η χώρα είναι από τους πρωτοπόρους σε τεχνολογίες κυψελών καυσίμου (υδρογόνου). Μάλιστα υπάρχει πρόγραμμα μαζικής πλέον χρήσης τους σε καθημερινή βάση, π.χ. σε αυτοκίνητα και φορτηγά. Έτσι η Ιαπωνία θα μπορούσε εύκολα να εξελίξει ένα σύστημα AIP κυψελών καυσίμου για τα νέα υποβρύχια της (κάτι που είχε μελετήσει κιόλας στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας). Κι όμως, προτίμησε για μεγάλα ωκεάνια υποβρύχια όπως τα Taigei, που προορίζονται να αντιμετωπίσουν τον ολοένα και ισχυρότερο κινεζικό στόλο, να στηριχθεί σε εξελιγμένες μπαταρίες.

Τα Taigei που θα είναι συνολικά 4, αποτελούν εξέλιξη της προηγούμενης κλάσης Soryu αλλά έχουν πολλές καινοτομίες και ουσιαστικά είναι ένα νέο σκάφος σε εξοπλισμό, αν και το κύτος είναι μια μεγεθυμένη έκδοση των Soryu, φθάνοντας τους 3.000 τόνους εκτόπισμα, τα 84 μέτρα μήκος και τα 9,1 πλάτος. Από πλευράς οπλισμού τα Taigei διαθέτουν 6 τορπιλοσωλήνες και μπορούν εκτός από τις εγχώριας κατασκευής βαριές τορπίλες Type 89 της Mitsubishi, να εκτοξεύσουν και πυραύλους Harpoon. Τα σκάφη φημολογείται πως είναι ιδιαίτερα “σιωπηλά” στην πλεύση τους, με βελτιστοποίηση του εξωτερικού κελύφους, νέες τεχνικές περιορισμού θορύβου, ελαστικές αναρτήσεις σε όλα τα επίπεδα του, οπότε ίσως είναι και τα πλέον αθόρυβα συμβατικά στον κόσμο. Επίσης έχουν εξελιγμένο σόναρ και σνόρκελ, μεγάλο βαθμό αυτοματοποίησης και περιλαμβάνουν και ιδιαίτερα διαμερίσματα για γυναικείο προσωπικό, που πλέον έχει αρχίσει να υπηρετεί στα υποβρύχια της χώρας.

https://www.ptisidiastima.com/japan-launched-second-taigei-class-sub/

No comments :

Post a Comment