Τα πολύ ουσιώδη ολοκληρώθηκαν στις Βρυξέλλες. Έπειτα από 20 μήνες διαπραγματεύσεων, η Βρετανία και οι 27 της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέληξαν σε μία «συμφωνία αποχώρησης», μία «τεχνική» συμφωνία όπως την ονόμασαν κοινοτικές πηγές, η οποία επικυρώνει το διαζύγιο που θα λάβουν οριστικά οι δύο πλευρές στις 29 Μαρτίου του 2019 έπειτα από 46 χρόνια κοινής ευρωπαϊκής πορείας. Τα υπόλοιπα μένει να ολοκληρωθούν στο Λονδίνο. Η εκδοχή του Brexit, όπως περιγράφεται στο κείμενο της συμφωνίας, διατηρεί τη χώρα στην τροχιά της Ε.Ε τα επόμενα χρόνια και αναβάλλει το κρίσιμο ζήτημα των μελλοντικών εμπορικών σχέσεων. Ενδεχομένως να επικυρωθεί στις Βρυξέλλες στις 25 Νοεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει πρώτα να πάρει το OK από τη διχασμένη συντηρητική κυβέρνηση της Μέι και στη συνέχεια από τη Βουλή των Κοινοτήτων.
Το σχέδιο συμφωνίας στο οποίο κατέληξαν η ΕΕ και η Βρετανία προβλέπει ότι θα αποφασιστεί τον Ιούλιο του 2020 τι θα πρέπει να γίνει προκειμένου να διασφαλιστεί ένα ανοικτό ιρλανδικό σύνορο μετά την ολοκλήρωση της μεταβατικής περιόδου του Brexit, στην περίπτωση που δεν υπάρχει μια νέα εμπορική συμφωνία, δήλωσαν ευρωπαϊκές πηγές. Εάν δεν υπάρξει εμπορική συμφωνία, η Βρετανία θα έχει δύο επιλογές.
Μια θα είναι η παράταση της μεταβατικής περιόδου για μία φορά πέραν του Δεκεμβρίου του 2020, πιθανώς έως το τέλος του 2021.
Η άλλη θα είναι να προχωρήσει σε μια «στοιχειώδη» τελωνειακή ρύθμιση που θα καλύπτει ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά στην οποία η επαρχία της Βόρειας Ιρλανδίας θα είναι πιο στενά ευθυγραμμισμένη με τους τελωνειακούς κανονισμούς και τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για την παραγωγή, δήλωσαν τρεις διπλωματικές πηγές από τις Βρυξέλλες.
Η Βόρεια Ιρλανδία θα παραμείνει εντός της τελωνειακής ένωσης της ΕΕ, δήλωσαν οι πηγές, εάν αυτή η λύση έκτακτης ανάγκης για να παραμείνουν ανοικτά τα ιρλανδικά σύνορα ενεργοποιηθεί στην περίπτωση που δεν υπάρχει μια μεμονωμένη συμφωνία για τις μελλοντικές εμπορικές σχέσεις με την ΕΕ.
Πηγές της ΕΕ δήλωσαν ότι η επιλογή της τελωνειακής ρύθμισης περιλαμβάνει ρήτρες για να διασφαλίσει «ίσους όρους», ορίζοντας ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα πρέπει να ευθυγραμμιστεί με τους κανονισμούς της ΕΕ για την κρατική βοήθεια και τον ανταγωνισμό, το περιβάλλον και τις εργασιακές σχέσεις – κάτι που αποτελεί κόκκινο πανί για τους σκληροπυρηνικούς υπέρμαχους του Brexit στο διχασμένο Συντηρητικό κόμμα. Οι πηγές δήλωσαν ότι οι τρόποι αποχώρησης από την τελωνειακή ρύθμιση δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί και ότι θα απαιτηθεί περισσότερη δουλειά από τους διαπραγματευτές. Η ΕΕ θέλει αυτό να γίνει μέσω ενός κοινού μηχανισμού διαιτησίας της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου –της Κοινής Επιτροπής– που θα συσταθεί μετά το Brexit. Σύμφωνα με την επιλογή που προτιμά η ΕΕ, εάν οι δύο πλευρές δεν καταφέρουν να συμφωνήσουν, θα ζητήσουν τη συμβουλή του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (ECJ).
Επί της ουσίας, η Βρετανία συμφώνησε στη συγκρότηση μίας ανεξάρτησης επιτροπής διαιτησίας, η οποία θα αποτελείται από ίσο αριθμό Βρετανών και Ευρωπαίων εκπροσώπων, καθώς και ένα ανεξάρτητο στοιχείο, και θα είναι αυτή που θα αποφασίσει για το λεγόμενο προσωρινό τελωνειακό καθεστώς. Μία επαναξιολόγηση θα υπάρξει επίσης τον Ιούλιο του 2019, ανέφεραν πηγές των Βρυξελλλών στην «Guardian», έξι μήνες πριν από το τέλος της μεταβατικής περιόδου. Στην επαναξιολόγηση αυτή, θα κριθεί εάν η Βρετανία είναι έτοιμη να προχωρήσει σε μία συμφωνία ελεύθερου εμπορίου ή θα πρέπει να επεκταθεί η μεταβατική περίοδος, ενδεχομένως έναν χρόνο, έως το 2021. Η κυβέρνηση της Μέι, ωστόσο, θέλει να έχει τη δυνατότητα να αποχωρήσει μονομερώς. Ο τερματισμός της δικαιοδοσίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ήταν μια από τις βασικές δεσμεύσεις της καμπάνιας υπέρ του Brexit.
Στην πιο κρίσιμη ίσως φάση του Brexit, η Τερέζα Μέι κάλεσε σε μία έκτακτη σύσκεψη το υπουργικό της συμβούλιο, προκειμένου «να εξεταστεί το σχέδιο συμφωνίας στο οποίο συμφώνησαν οι διαπραγματευτές στις Βρυξέλλες και να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα». Η σύσκεψη αυτή, νωρίς το απόγευμα της Τετάρτης, συνιστά την κορύφωση των πολύμηνων διαπραγματεύσεων. Τα κορυφαία στελέχη της Μέι θα κληθούν να αποδείξουν εάν μπορούν να στηρίξουν προσωπικά τη συμφωνία την οποία κατάφερε να εξασφαλίσει η Βρετανίδα πρωθυπουρός με τις Βρυξέλλες. Οι υπουργοί κλήθηκαν χθες στο Νούμερο 10 της Ντάουνινγκ Στριτ και ορισμένοι είχαν κατ’ ιδίαν συνάντηση με την πρωθυπουργό ή τον προσωπάρχη Γκάβιν Μπάργουελ. Είχαν τη δυνατότητα να διαβάσουν βασικά έγγραφα, αλλά όχι να τα πάρουν μαζί τους φεύγοντας. Ξεχωριστές συναντήσεις αναμένεται να πραγματοποιηθούν και σήμερα, πριν από το υπουργικό συμβούλιο.
Οι πρώτοι που αντέδρασαν –όπως αναμενόταν άλλωστε– ήταν οι σκληροπυρηνικοί του Brexit, οι οποίοι διεμήνυσαν με τον πιο σαφή τρόπο ότι ακόμη και αν η συμφωνία πάρει το πράσινο φως από το υπουργικό συμβούλιο, θα την καταψηφίσουν εκείνοι στη Βουλή. Αυτό είναι το σενάριο το οποίο γνωρίζουν και φοβούνται περισσότερο ακόμη και οι πιο μετριοπαθείς. Κορυφαίοι υπουργοί της Μέι προβληματίζονται όχι μόνο γιατί καλούνται να στηρίξουν μία συμφωνία που θεωρούν περισσότερο συμβιβασμό όσο γιατί θεωρούν ανόητο να στηρίξουν μία συμφωνία που δεν θα περάσει στη Βουλή.
ΑΜΠΕ
Στη δημοσιότητα δόθηκε το κείμενο του σχεδίου συμφωνίας, 585 σελίδων, μεταξύ Βρετανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία βασίζεται στο υπάρχον σύστημα πρόσβασης στην χρηματαγορά της ΕΕ, γνωστή ως «ισοδυναμία», μια αποδυναμωμένη σχέση που αξιωματούχοι των Βρυξελλών τόνιζαν από την αρχή ότι είναι ο καλύτερος διακανονισμός που η Βρετανία μπορεί να αναμένει. Η συμφωνία θα δίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο ένα παρόμοιο επίπεδο πρόσβασης στην ΕΕ όπως αυτή έχουν μεγάλες αμερικανικές και γιαπωνέζικες εταιρείες, συνδέοντας την παράλληλα με πολλούς κανόνες του χρηματοπιστωτικού συστήματος για τα χρόνια που ακολουθούν. «Δεσμεύσεις στη διατήρηση της οικονομικής σταθερότητας, της ακεραιότητας της αγοράς, την προστασία επενδυτών και στον θεµιτό ανταγωνισµό, και παράλληλα σεβασμός στα κανονιστικά συστήµατα των μερών, την αυτονομία της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και τη δυνατότητά τους να λαμβάνουν αποφάσεις ισοδυναµίας όσον αφορά το δικό τους συμφέρον», αναφέρεται στο κείμενο, Επιπρόσθετα, Λονδίνο και Βρυξέλλες κατέληξαν σε μια λύση για την αποτροπή σκληρών συνόρων μεταξύ της Βόρειας Ιρλανδίας και της Ιρλανδίας. Με βάση το κείμενο της συμφωνίας, κάθε τέτοια συμφωνία περιφρούρησης, που θα δει τη Βρετανία και την ΕΕ να εγκαθιδρύουν ένα ενιαίο τελωνειακό έδαφος, θα είναι προσωρινή και οι δύο πλευρές θα επιδιώξουν να πετύχουν μια συμφωνία για τις μελλοντικές του σχέσεις έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 για να εξασφαλίσουν ότι μια περιφρούρηση δεν θα είναι απαραίτητη.
Το σχέδιο συμφωνίας στο οποίο κατέληξαν η ΕΕ και η Βρετανία προβλέπει ότι θα αποφασιστεί τον Ιούλιο του 2020 τι θα πρέπει να γίνει προκειμένου να διασφαλιστεί ένα ανοικτό ιρλανδικό σύνορο μετά την ολοκλήρωση της μεταβατικής περιόδου του Brexit, στην περίπτωση που δεν υπάρχει μια νέα εμπορική συμφωνία, δήλωσαν ευρωπαϊκές πηγές. Εάν δεν υπάρξει εμπορική συμφωνία, η Βρετανία θα έχει δύο επιλογές.
Μια θα είναι η παράταση της μεταβατικής περιόδου για μία φορά πέραν του Δεκεμβρίου του 2020, πιθανώς έως το τέλος του 2021.
Η άλλη θα είναι να προχωρήσει σε μια «στοιχειώδη» τελωνειακή ρύθμιση που θα καλύπτει ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά στην οποία η επαρχία της Βόρειας Ιρλανδίας θα είναι πιο στενά ευθυγραμμισμένη με τους τελωνειακούς κανονισμούς και τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για την παραγωγή, δήλωσαν τρεις διπλωματικές πηγές από τις Βρυξέλλες.
Η Βόρεια Ιρλανδία θα παραμείνει εντός της τελωνειακής ένωσης της ΕΕ, δήλωσαν οι πηγές, εάν αυτή η λύση έκτακτης ανάγκης για να παραμείνουν ανοικτά τα ιρλανδικά σύνορα ενεργοποιηθεί στην περίπτωση που δεν υπάρχει μια μεμονωμένη συμφωνία για τις μελλοντικές εμπορικές σχέσεις με την ΕΕ.
Πηγές της ΕΕ δήλωσαν ότι η επιλογή της τελωνειακής ρύθμισης περιλαμβάνει ρήτρες για να διασφαλίσει «ίσους όρους», ορίζοντας ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα πρέπει να ευθυγραμμιστεί με τους κανονισμούς της ΕΕ για την κρατική βοήθεια και τον ανταγωνισμό, το περιβάλλον και τις εργασιακές σχέσεις – κάτι που αποτελεί κόκκινο πανί για τους σκληροπυρηνικούς υπέρμαχους του Brexit στο διχασμένο Συντηρητικό κόμμα. Οι πηγές δήλωσαν ότι οι τρόποι αποχώρησης από την τελωνειακή ρύθμιση δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί και ότι θα απαιτηθεί περισσότερη δουλειά από τους διαπραγματευτές. Η ΕΕ θέλει αυτό να γίνει μέσω ενός κοινού μηχανισμού διαιτησίας της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου –της Κοινής Επιτροπής– που θα συσταθεί μετά το Brexit. Σύμφωνα με την επιλογή που προτιμά η ΕΕ, εάν οι δύο πλευρές δεν καταφέρουν να συμφωνήσουν, θα ζητήσουν τη συμβουλή του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (ECJ).
Επί της ουσίας, η Βρετανία συμφώνησε στη συγκρότηση μίας ανεξάρτησης επιτροπής διαιτησίας, η οποία θα αποτελείται από ίσο αριθμό Βρετανών και Ευρωπαίων εκπροσώπων, καθώς και ένα ανεξάρτητο στοιχείο, και θα είναι αυτή που θα αποφασίσει για το λεγόμενο προσωρινό τελωνειακό καθεστώς. Μία επαναξιολόγηση θα υπάρξει επίσης τον Ιούλιο του 2019, ανέφεραν πηγές των Βρυξελλλών στην «Guardian», έξι μήνες πριν από το τέλος της μεταβατικής περιόδου. Στην επαναξιολόγηση αυτή, θα κριθεί εάν η Βρετανία είναι έτοιμη να προχωρήσει σε μία συμφωνία ελεύθερου εμπορίου ή θα πρέπει να επεκταθεί η μεταβατική περίοδος, ενδεχομένως έναν χρόνο, έως το 2021. Η κυβέρνηση της Μέι, ωστόσο, θέλει να έχει τη δυνατότητα να αποχωρήσει μονομερώς. Ο τερματισμός της δικαιοδοσίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ήταν μια από τις βασικές δεσμεύσεις της καμπάνιας υπέρ του Brexit.
Στην πιο κρίσιμη ίσως φάση του Brexit, η Τερέζα Μέι κάλεσε σε μία έκτακτη σύσκεψη το υπουργικό της συμβούλιο, προκειμένου «να εξεταστεί το σχέδιο συμφωνίας στο οποίο συμφώνησαν οι διαπραγματευτές στις Βρυξέλλες και να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα». Η σύσκεψη αυτή, νωρίς το απόγευμα της Τετάρτης, συνιστά την κορύφωση των πολύμηνων διαπραγματεύσεων. Τα κορυφαία στελέχη της Μέι θα κληθούν να αποδείξουν εάν μπορούν να στηρίξουν προσωπικά τη συμφωνία την οποία κατάφερε να εξασφαλίσει η Βρετανίδα πρωθυπουρός με τις Βρυξέλλες. Οι υπουργοί κλήθηκαν χθες στο Νούμερο 10 της Ντάουνινγκ Στριτ και ορισμένοι είχαν κατ’ ιδίαν συνάντηση με την πρωθυπουργό ή τον προσωπάρχη Γκάβιν Μπάργουελ. Είχαν τη δυνατότητα να διαβάσουν βασικά έγγραφα, αλλά όχι να τα πάρουν μαζί τους φεύγοντας. Ξεχωριστές συναντήσεις αναμένεται να πραγματοποιηθούν και σήμερα, πριν από το υπουργικό συμβούλιο.
Οι πρώτοι που αντέδρασαν –όπως αναμενόταν άλλωστε– ήταν οι σκληροπυρηνικοί του Brexit, οι οποίοι διεμήνυσαν με τον πιο σαφή τρόπο ότι ακόμη και αν η συμφωνία πάρει το πράσινο φως από το υπουργικό συμβούλιο, θα την καταψηφίσουν εκείνοι στη Βουλή. Αυτό είναι το σενάριο το οποίο γνωρίζουν και φοβούνται περισσότερο ακόμη και οι πιο μετριοπαθείς. Κορυφαίοι υπουργοί της Μέι προβληματίζονται όχι μόνο γιατί καλούνται να στηρίξουν μία συμφωνία που θεωρούν περισσότερο συμβιβασμό όσο γιατί θεωρούν ανόητο να στηρίξουν μία συμφωνία που δεν θα περάσει στη Βουλή.
ΑΜΠΕ
Στη δημοσιότητα δόθηκε το κείμενο του σχεδίου συμφωνίας, 585 σελίδων, μεταξύ Βρετανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία βασίζεται στο υπάρχον σύστημα πρόσβασης στην χρηματαγορά της ΕΕ, γνωστή ως «ισοδυναμία», μια αποδυναμωμένη σχέση που αξιωματούχοι των Βρυξελλών τόνιζαν από την αρχή ότι είναι ο καλύτερος διακανονισμός που η Βρετανία μπορεί να αναμένει. Η συμφωνία θα δίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο ένα παρόμοιο επίπεδο πρόσβασης στην ΕΕ όπως αυτή έχουν μεγάλες αμερικανικές και γιαπωνέζικες εταιρείες, συνδέοντας την παράλληλα με πολλούς κανόνες του χρηματοπιστωτικού συστήματος για τα χρόνια που ακολουθούν. «Δεσμεύσεις στη διατήρηση της οικονομικής σταθερότητας, της ακεραιότητας της αγοράς, την προστασία επενδυτών και στον θεµιτό ανταγωνισµό, και παράλληλα σεβασμός στα κανονιστικά συστήµατα των μερών, την αυτονομία της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και τη δυνατότητά τους να λαμβάνουν αποφάσεις ισοδυναµίας όσον αφορά το δικό τους συμφέρον», αναφέρεται στο κείμενο, Επιπρόσθετα, Λονδίνο και Βρυξέλλες κατέληξαν σε μια λύση για την αποτροπή σκληρών συνόρων μεταξύ της Βόρειας Ιρλανδίας και της Ιρλανδίας. Με βάση το κείμενο της συμφωνίας, κάθε τέτοια συμφωνία περιφρούρησης, που θα δει τη Βρετανία και την ΕΕ να εγκαθιδρύουν ένα ενιαίο τελωνειακό έδαφος, θα είναι προσωρινή και οι δύο πλευρές θα επιδιώξουν να πετύχουν μια συμφωνία για τις μελλοντικές του σχέσεις έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 για να εξασφαλίσουν ότι μια περιφρούρηση δεν θα είναι απαραίτητη.
'Ολο το κείμενο συμφωνίας εδώ: 14_November_Draft_Agreement
Επικαλούμενος τους κινδύνους συνοχής για το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω των ειδικών ρυθμίσεων που προβλέφθηκαν για τη Βόρεια Ιρλανδία, ο «υπουργός μπρέξιτ», με αρμοδιότητα τον συντονισμό της εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση κ. Ντομινίκ Ράαμπ υπέβαλε πριν λίγο την παραίτησή του. Πρόκειται για ένα ακόμα χτύπημα για την ήδη εύθραυστη κυβέρνηση της Τερέζα Μέι, που παλεύει να βρει μία χρυσή τομή ώστε να ικανοποιήσει όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, ευρισκόμενη κυριολεκτικά μεταξύ σφύρας κι άκμωνος. Η όλη διαδικασία έχει καθυστερήσει και υπάρχουν πολλά διαδικαστικά θέματα που πρέπει να επιλυθούν. Κάτι τέτοιο δεν έχει ξαναγίνει στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αποτέλεσμα κανείς να μην ξέρει ούτε να μπορεί να προβλέψει τις συνέπειες σε πολλαπλά επίπεδα. Μεταξύ άλλων, όλες σχεδόν οι αμυντικές βιομηχανίες της χώρας είναι θυγατρικές ή μέλη κάποιας ευρύτερης ευρωπαϊκής κοινοπραξίας ή ομίλου και όλοι συνεργάζονται με εκατοντάδες μικρότερες εταιρείες και υπεργολάβους προμηθευτές από την ηπειρωτική Ευρώπη. Αυτό όμως αυτό είχε συμβεί με την προϋπόθεση ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν μέλος της Ε.Ε. και μέρος της κοινής αγοράς. Οι αγγλικές εταιρείες δεν θέλουν επουδενί να χάσουν ή έστω να τους δυσκολέψει η πρόσβαση σ’ αυτήν την αγορά.
https://www.ptisidiastima.com/rash-resigns/
Επικαλούμενος τους κινδύνους συνοχής για το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω των ειδικών ρυθμίσεων που προβλέφθηκαν για τη Βόρεια Ιρλανδία, ο «υπουργός μπρέξιτ», με αρμοδιότητα τον συντονισμό της εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση κ. Ντομινίκ Ράαμπ υπέβαλε πριν λίγο την παραίτησή του. Πρόκειται για ένα ακόμα χτύπημα για την ήδη εύθραυστη κυβέρνηση της Τερέζα Μέι, που παλεύει να βρει μία χρυσή τομή ώστε να ικανοποιήσει όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, ευρισκόμενη κυριολεκτικά μεταξύ σφύρας κι άκμωνος. Η όλη διαδικασία έχει καθυστερήσει και υπάρχουν πολλά διαδικαστικά θέματα που πρέπει να επιλυθούν. Κάτι τέτοιο δεν έχει ξαναγίνει στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αποτέλεσμα κανείς να μην ξέρει ούτε να μπορεί να προβλέψει τις συνέπειες σε πολλαπλά επίπεδα. Μεταξύ άλλων, όλες σχεδόν οι αμυντικές βιομηχανίες της χώρας είναι θυγατρικές ή μέλη κάποιας ευρύτερης ευρωπαϊκής κοινοπραξίας ή ομίλου και όλοι συνεργάζονται με εκατοντάδες μικρότερες εταιρείες και υπεργολάβους προμηθευτές από την ηπειρωτική Ευρώπη. Αυτό όμως αυτό είχε συμβεί με την προϋπόθεση ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν μέλος της Ε.Ε. και μέρος της κοινής αγοράς. Οι αγγλικές εταιρείες δεν θέλουν επουδενί να χάσουν ή έστω να τους δυσκολέψει η πρόσβαση σ’ αυτήν την αγορά.
https://www.ptisidiastima.com/rash-resigns/
No comments :
Post a Comment